Blogit opetusvälineenä
Pikkarainen, Kaarina (2007-12-18)
Pikkarainen, Kaarina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-12-18
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1203073763-8
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1203073763-8
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli selvittää blogien käyttöä ja käyttökokemuksia Savonia-ammattikorkeakoulun Kuopion terveysalan yksikön terveydenhoitajaopiskelijoilla. Samalla kysyttiin muita sosiaaliseen mediaan kuuluvien palveluiden käyttökokemuksia oppimisen tukena. Lisäksi kyselyllä selvitettiin opiskelijoiden yhteistyötaitoja itsearviointi-mittarilla. Kysely toteutettiin käyttämällä strukturoitua kyselykaavaketta. Sosiaalisen median (sosiaalinen web/web2.0) käsitettä on käytetty vasta 2000-luvulle tultaessa. Internetin kehittymisen myötä on tullut useita uusia vuorovaikutustapoja ihmisten väliseen kommunikointiin. Näistä suuren suosion on saavuttanut sosiaalisen median palvelut. Sosiaalisen median hyödyntäminen myös opetuksessa on alkanut viime vuosina. Kiinnostus sosiaaliseen mediaan ilmenee muun muassa virtuaalisen verkko-opetuksen kehittämishankkeissa ja seminaareissa. Kehittämishankkeen aikana opetuksessa käytettiin blogia terveydenhoitajaopiskelijoiden hoitotyönkirjaamisen opintojaksolla. Kokemusten mukaan blogit tukivat hyvin opiskelijoiden kommunikointia verkossa, mutta blogitehtävä ei ollut mielekäs. Opiskelijoista suurin osa oli sitä mieltä, että blogiopiskelussa opiskelijan on otettava enemmän vastuuta kuin perinteisessä opiskelussa, kuitenkin verkossa tapahtuvat kontaktit ovat osa oppimista. Sosiaalisen median käytöstä opetuksessa ei ollut aikaisempaa kokemusta. Ainoastaan Wikipedia oli useimmalle opiskelijalle tuttu. Kehittyminen verkko-opettajana ja sosiaalisen median hyödyntäjänä vaatii suunnitelmallisuutta ja opiskelijoiden sitouttamista siihen kyseisen opintojakson aikana. Sosiaalinen media antaa valtavat mahdollisuudet laadukkaaseen kommunikointiin. Kehittämishankkeen tavoitteena oli lisätä opettajien ymmärtämystä sosiaalisen median mahdollisuuksista nuorten yhteisöllisyyden lisääjänä ja yhtenä oppimisen voimavarana.