Sukupuolen huomioiminen varhaisiänmusiikkikasvatuksessa
Forsman, Tiina (2008-01-25)
Forsman, Tiina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-01-25
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1202895896-2
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1202895896-2
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia tyttöjen ja poikien eroja sosiaalisessa, motorisessa, psykologisessa ja kognitiivisessa kehityksessä. Selvitettiin myös mitä stereotypioita kumpaankin sukupuoleen liittyy ja miten ne vaikuttavat yksilöön ja ympäristön suhtautumiseen, etenkin koulumaailmassa. Tavoitetta lähestyttiin lukemalla kirjallisuutta, pohtimalla omia kokemuksia opetustyöstä ja syventymällä erilaisiin kasvatustyössä tehtyihin kokeiluihin. Työssä pohdittiin, olisiko erilaisista sukupuoleen perustuvista kokeiluista hyötyä myös varhaisiän musiikkikasvatukselle. Opinnäytetyössä todettiin, että sukupuoleen perustuvat stereotypiat voivat vaikuttaa arviointiin, suunnitteluun ja tavoitteiden asettamiseen väärällä tavalla. Sukupuoli tulisi silti huomioida opetuksessa. Todettiin, että sukupuolten erillisopetukselle löytyy perusteluja myös varhaisiän musiikkikasvatuksessa.