Opi organisaatiostasi : yhteistoiminnallinen oppiminen ja sisäinen benchmarking ammatillisen erityisopettajan työn kehittämisen mahdollisuutena
Huovinen, Harri (2008-01-15)
Huovinen, Harri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-01-15
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1201172077-3
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1201172077-3
Tiivistelmä
Tämä raportti kuvaa ammatillisen erityisoppilaitoksen valmentavan ja kuntouttavan linjan opettajille suunnattua hanketta. Hankkeen tarkoituksena oli kokeilla kuinka yhteistoiminnallinen koulutuspäivä ja sisäinen benchmarking oppilaitoksen sisällä soveltuu opettajan ammatillisen kehittämisen työvälineiksi. Hankkeeseen osallistui yhteensä viisi erityisopettajaa organisaation eri toimipisteistä. Opettajien kokemuksia yhteistoiminnallisesta oppimisesta ja benchmarking vierailusta selvitettiin haastattelemalla jokaista osallistujaa. Kehittämishanke osoitti materiaalin vaihtoa ja ammatillisia keskusteluja käsittelevän yhteistoiminnallisen koulutuspäivän olevan toimiva keino lisätä opettajien ammatillista tietoisuutta. Parhaiten se kuitenkin toimi yhteisöllisyyden ja yhteenkuuluvuuden tunteen lisääjänä ja ammatillisena vertaisfoorumina, jossa osallistujat saattoivat verrata kokemuksiaan kollegoidensa arvioimana. Toiminnan organisoijan tulee huomioida aikataulut ja koulutustilaisuuksissa käsiteltävät asiat harkiten ja ennakoiden. Teemoja ei saa olla useita, vaan järkevää on keskittyä yhteen tai kahteen osa-alueeseen jotta asiat voidaan käsitellä perusteellisesti. Benchmarking vierailut toisiin opetuspisteisiin oppilaitoksen sisällä osoittivat toiminnan olevan hyvä keino perehdyttää uusia työntekijöitä työyhteisöön. Benchmarking toimi myös kokeneemmilla opettajilla oman ammattitaidon mittarina ja havainnointiympäristönä. Vierailujen johdosta opettajat analysoivat omia osaamisalueita ja vertailivat osaamisen soveltuvuutta muihinkin kuin omaan opetusryhmään. Benchmarking toiminnan järjestäminen vaatii paljon aikaa ja taloudellisia resursseja. Opettajien on huolehdittava oman opetusryhmänsä opetuksesta ja siten arjesta voi olla vaikeaa irrottautua benchmarking toimintaan.