Lahjakkaat oppijat : musiikillisesti lahjakkaat ammatillisessa koulutuksessa
Incrosnatu, Hannele (2008-01-17)
Incrosnatu, Hannele
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-01-17
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1201170889-3
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1201170889-3
Tiivistelmä
Lahjakkuus on aina kiehtonut ihmisiä. Lahjakkuuteen liitetään usein myös luovuus. Lahjakkuuden lajeja on monenlaista. Käsittelen työssäni musiikillista lahjakkuutta. Aihe kiinnostaa minua, koska työskentelen ohjaustehtävissä Joensuun konservatoriolla. Koska en ole itse muusikko ja opetan musiikkialan perustutkinnon opiskelijoita, halaisin lisää tietoa musiikillisesta lahjakkuudesta ja sen erityispiirteistä. Tutkimukseni auttaa minua paremmin ymmärtämään ja jäsentämään opetustani musiikillisesti lahjakkaiden parissa. Olen tehnyt pienimuotoisen tutkimuksen Joensuun konservatorion Muusikon koulutusohjelmaan hakeneiden opiskelijoiden todistusten keskiarvoista ja lomakehaastattelun lukuvuonna 2006 ja 2007 aloittanelle opiskelijoille. Lomakehaastattelun avulla olen pyrkinyt selvittämään, kuinka monen opiskelijan perheessä myös musiikkia harrastavia ja musiikkialan ammattilaisia. Tutkimustulosteni perusteella voidaan päätellä, että musiikillisesti lahjakkailla opiskelijoilla on todistusten keskiarvo parempi ja huomattavastikin parempi kuin keskimäärin ammatilliseen oppilaitokseen hakeutuvilla yleensä. Samoin tutkimustulokset osoittavat, että tutkimuksessa mukana olevien opiskelijoiden vanhemmista tai sukulaisista on musiikkia harrastava tai musiikin alalla työskentelevä ja useimmilla myös sisarukset olivat musiikkia harrastavia.