Vuorovaikutus musiikin oppimisen tukena : esimerkkinä opettajan ja oppilaan välinen vuorovaikutus Sibeliuksen viulukonserton kadensseissa
Andlin, Karen (2007-12-30)
Andlin, Karen
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-12-30
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1201169217-6
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1201169217-6
Tiivistelmä
Pedagogisen opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia opettajan ja oppilaan välistä vuorovaikutusta Sibeliuksen viulukonserton d-molli, Op.47 kadenssien avulla. Tutkimustehtävänä oli tarkastella kadenssien oppimista vuorovaikutuksen näkökulmasta, pedagogisessa tarkoituksessa. Tutkimusmenetelmänä käytettiin haastattelua ja tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena. Haastattelut tehtiin yhtä lukuun ottamatta avoimen haastattelun muodossa. Tutkimusote oli kvalitatiivinen. Tutkimuksessa haastateltiin kahta viulunsoitonopiskelijaa sekä kahta muusikkoa, jotka ovat opettaneet viulunsoittoa. Tuloksia tarkasteltaessa saattoi huomata, että opettajan ja oppilaan välinen vuorovaikutus koettiin tärkeäksi osaksi musiikin oppimista. Haastateltavien vastausten perusteella saattoi päätellä, että vuorovaikutuksen merkitys korostui sitä enemmän, mitä haasteellisempia opiskeltavat teokset olivat musiikillisesti. Vuorovaikutus koettiin tärkeäksi myös soittoteknisten asioiden oppimisessa. Puolet haastateltavista koki Sibeliuksen viulukonserton kadenssit opettajan ja oppilaan välisen vuorovaikutuksen kannalta haasteellisiksi. Toinen puoli haastateltavista ei osannut arvioida vuorovaikutuksen merkitystä yhden teoksen ja sen kadenssien kannalta. Johtopäätöksenä saattoi kuitenkin todeta, että vuorovaikutuksen merkitys musiikkialalla on kasvanut.