Improvisointi osana pianotuntia
Kupari, Jenni (2008-01-09)
Kupari, Jenni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-01-09
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1201167900-5
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1201167900-5
Tiivistelmä
Improvisoinnin asema musiikinopetuksessa on uuden opetussuunnitelman mukaan aikaisempaa suuremmassa roolissa. Tässä pedagogisessa opinnäytetyössäni tarkastelen improvisoinnin opetusta sekä siihen liittyviä ja vaikuttavia asioita pianonsoiton opetuksen valossa. Lähestyn improvisointia myös kognitiivisesta näkökulmasta. Työhöni kuuluu osana kysely, jonka toteutin sähköpostin kautta. Kyselyyn vastasi seitsemän pianonsoitonopettajaksi opiskelevaa henkilöä. Kysymykset käsittivät improvisoinnin 1) määrää omassa opetuksessa, 2) opetusmenetelmiä ja -materiaaleja, 3) hyötyjä tai haittoja oppilaan kehityksessä, 4) opetuksessa huomioon otettavia asioita ja 5) opetuksessa havaittuja ongelmia. Sekä tutkimustulosten että muiden lähteiden mukaan improvisoinnin katsotaan vaikuttavan positiivisesti oppilaan kehitykseen. Psyykkinen ja fyysinen vapautuminen sekä omien ajatusten ja tunteiden ilmaiseminen vahvistuu improvisoinnin myötä. Tutkimuksesta käy ilmi, että improvisointia käytetään opetusmenetelmänä erityisesti aloittelijoiden kanssa. Oleellisena asiana improvisointia opetettaessa pidetään sitä, että oppilaalle annetaan positiivista ja kannustavaa palautetta.