Merja 40 v. sellonsoiton aloittajana : miten ja miksi aikuinen oppii?
Kuisma, Ulla-Riikka (2008-01-07)
Kuisma, Ulla-Riikka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-01-07
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1201086117-3
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1201086117-3
Tiivistelmä
Aikuisiällä aloitettu soittoharrastus, erityisesti kun kyseessä ovat vaikeina pidetyt jousisoittimet, on verrattain uusi ilmiö. Tämä ilmiö kuvastaa yhteiskuntaamme ja elinikäisen oppimisen ideologian leviämistä. Pedagogisessa opinnäytetyössä tarkastellaan aikuisten soitonoppimisen ja -opettamisen strategioita, mahdollisuuksia edistyä sellonsoitossa sekä soittoharrastuksen merkitystä harrastajille itselleen. Työtä varten haastateltiin sellonsoiton aikuisaloittajaa, Merjaa sekä Internetin Selloyhteisön 11 jäsentä. Haastatteluissa tarkasteltiin erityisesti soittoharrastuksen vaikutusta harrastajien elämässä. Aikuisten kykyä oppia sellonsoittoa tarkasteltiin sekä Merjan oppimistulosten että taidonoppimiseen liittyvien aiempien tutkimustulosten valossa. Työssä tultiin siihen johtopäätökseen, että terveiden aikuisten mahdollisuuksiin oppia sellonsoittoa vaikuttavat ikää ja fyysistä lähtötasoa voimakkaammin psyykkiset ominaisuudet, tehtävään asennoituminen sekä harjoittelun määrä ja laatu. Työssä todettiin myös, että tulokset ovat riittämättömät selvittämään aikuisena aloittaneen soittotaidon etenemisen rajaa. Haastattelujen perusteella kävi ilmi, että aikuisena aloitetulla soittoharrastuksella oli aivan erityinen asema harrastajien elämässä; sillä saattoi myös olla itsetuntoa, elämänlaatua ja työssäjaksamista parantava vaikutus.