Aisteihin perustuvat oppimistyylit ja rytmien oppiminen huilunsoitossa
Kopare, Merja (2007-11-30)
Kopare, Merja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-11-30
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1201074896-3
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1201074896-3
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli paneutua rytmiikan oppimiseen ja opetuksen kehittämiseen huilunsoitossa. Teoriapohjana käytettiin aisteihin pohjautuvia oppimistyylejä (auditiivinen, visuaalinen ja kinesteettis-taktiilinen), joita sovellettiin rytmien oppimiseen huilunsoitossa. Teoriataustan ja opetustilanteissa tehtyjen havaintojen pohjalta pohdittiin, miten oppimistyyliltään erilaiset yksilöt oppivat rytmejä ja minkälaiset harjoitukset tuottaisivat parhaat tulokset kullekin. Empiirisessä tutkimusosiossa tarkasteltiin oppimistyylit huomioon ottavan opetuksen vaikutusta rytmien oppimiseen. Oppimistyylit huomioon ottava opetus näyttäisi vaikuttavan suotuisasti oppimiseen. Erityisesti kinesteettis-taktiiliset oppijat näyttivät hyötyvän uusista opetusmenetelmistä. Työhön liittyy läheisesti tekijän musiikin koulutusohjelman opinnäytetyö, joka koostuu materiaalipaketista rytmien opettamiseen monipuolisilla työtavoilla.