Työpaikkakouluttajan koulutuksen organisoiminen ja kehittäminen Savon oppisopimuskeskuksessa
Makkonen, Maila (2007-12-18)
Makkonen, Maila
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-12-18
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1199709245-1
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1199709245-1
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen keskeisenä tehtävänä oli kehittää Savon oppisopimuskeskuksen järjestämää koulutusta työpaikkakouluttajille. Viitekehyksenä oli kehittävän työntutkimuksen malli, jota sovellettiin koulutustarpeen määrittämiseen ja koulutusohjelman laatimiseen. Oppisopimuskoulutus saa entistä enemmän painoarvoa ammattitaitoa kehittävänä koulutusmuotona. Opetushallituksen antamien tietojen mukaan vuonna 2007 oppisopimusten määrä on noin 36.000. Tällä pyritään osaltaan täyttämään sitä työvoimavajetta, mikä syntyy, kun suuret ikäluokat ovat jäämässä eläkkeelle. Oppisopimuskoulutuksessa suoritetaan pääsääntöisesti keski-asteen ammatillisia tutkintoja. Työpaikalla oppimisympäristönä on erittäin suuri merkitys, kun käytetään vertailulukua 80/20, kertyy opiskelijan tutkinnon edellyttämä osaaminen työpaikalla vertailuluvun 80 verran. Oppilaitos antaa teoreettista ja tukevaa koulutusta vertailuluvun 20 verran. Työnantaja velvoitetaan nimeään henkilöstöstään työpaikkakouluttajan, joka vastaa työpaikalla tapahtuvasta oppimisesta. Selventääksemme työpaikkakouluttajalle hänen rooliaan kehitin työpaikkakouluttajan koulutusohjelman, josta on tullut kiinteä osa Savon oppisopimuskeskuksen toimintaprosessia.