Ohjausyhteistyön kehittäminen Hannu Krankan koulussa
Pekkala, Anne-Maarit (2007-12-10)
Pekkala, Anne-Maarit
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-12-10
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1199702316-9
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1199702316-9
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli kehittää koulumme sisäistä ohjausyhteistyötä. Monet viimeaikaiset ohjausta käsittelevät tutkimustulokset ovat osoittaneet sen, ettei ohjaukseen liittyvä yhteistyö toteudu oppilaitoksissa. Ohjaukseen kuuluvia tehtäviä ei vielä osata tunnistaa henkilöstön yhteistyön voimavarana. Kehittämishankkeen teoreettisessa viitekehyksessä selvitettiin ohjaustoiminnan periaatteita ja ohjausyhteistyötä oppilaitoksessa. Kehittämishankkeessa tarkasteltiin peruskoulun 7. – 9. vuosiluokkien opetussuunnitelmassa määriteltyjä tavoitteita oppilaan- ja opinto-ohjauksessa. Ohjauksen merkitys osana koulun yhteisöllistä kehittämistä kasvaa. Kyselytutkimuksen avulla selvitettiin henkilöstön näkemystä ohjauksen työtavoista, ohjausyhteistyön kehittämisvalmiuksista sekä koulutushalukkuudesta. Tutkimuksen toteuttamiseksi valittiin laadullinen tutkimusmenetelmä. Avoimilla kysymyksillä oppilaan- ja opinto-ohjauksesta koulussamme selvitettiin nykyistä toimintaa ja sen kehittämistä. Henkilöstön työnjaosta oppilaitoksessa, tehdyillä kuvauksilla päivitettiin koko henkilökunnan tietoa työnkuvista. Ohjausmalliluonnoksen tarkoituksena oli opettajien kanssa yhdessä muodostaa toimintamalli ohjauksen kehittämiseksi. Kysely toteutettiin Limingan peruskoulun vuosiluokkien 7 -9 opettajille syyskuussa 2007. Kyselyyn vastasi 22 opettajaa, rehtori, koulukuraattori sekä terveydenhoitaja. Kehittämishankkeen tulokset ovat viimeaikaisten ohjausta koskevien tutkimusten suuntaisia. Myönteinen ja rakentava yhteistyön kehittäminen ja ammatillisen osaamisen jakaminen opettajien voimavarojen lisäämiseksi ilmene tuloksissa. Oppilaanohjaussuunnitelmaan liitetään kuvaus ohjauksesta toimijoiden tehtävänä.