Kahden tutkinnon opiskelijoiden lukio-opintojen opinto-ohjauksen kehittäminen Järviseudun ammatti-instituutissa
Rajala, Tiina (2007-10-05)
Rajala, Tiina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-10-05
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1199685134-2
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1199685134-2
Tiivistelmä
Kehittämishankkeeni aiheena on kahden tutkinnon suorittajien opinto-ohjaus. Kohteena ovat Järviseudun ammatti-instituutin Lappajärven toimipisteen kahden tutkinnon opiskelijat. Varsinaisesti työssä keskitytään kahden tutkinnon suorittajien lukioopintojen ohjaamiseen ja sen opinto-ohjauksen kehittämiseen. Haastattelututkimuksella etsitään vastauksia kysymykseen ”Millaisia ovat kahden tutkinnon suorittajien kokemukset opinto-ohjauksesta Järviseudun Ammatti-instituutin Lappajärven toimipisteessä?” Ammatti-instituutissa lukion opintoja suorittavat opiskelijat tarvitsevat todellista ohjausta opintojen suorittamisessa sekä kurssivalinnoissa. Kirjojen hankinta, kurssien valinta ja lukujärjestyksen sovittaminen yhteen ammatillisten aineiden suorittamisen kanssa ovat vaikeita asioita vasta peruskoulunsa päättäneelle. Yhtenä työn tavoitteena on selkeyttää opintoja ja valintatilanteita kahden tutkinnon suorittamisessa. Kehittämishankkeen haastattelututkimukseen osallistui seitsemäntoista nuorta Järviseudun ammatti-instituutin opiskelijaa. Haastattelun kautta haettiin vastauksia opinto-ohjauksellisiin ongelmakohtiin lukio-opintojen suorittamisessa. Tutkimuksessa kävi selkeästi ilmi, että opiskelijat tarvitsivat eniten ohjausta opintojen alkuvaiheessa ja tässä vaiheessa ohjausta tarjottiin heille vähiten. Tutkimus toi myös esille opintoohjaajan roolin siinä vaiheessa, kun opiskelija on tietoa etsimässä. Lukion opintoohjaajasta on muodostunut kahden tutkinnon opiskelijoille tärkeä yhdyshenkilö kahden oppilaitoksen välissä