Lastensuojelun ja mielenterveystoimiston yhteistyökysymykset eräässä keskisuomalaisessa kunnassa
Kinnunen, Henriikka (2007-01-04)
Kinnunen, Henriikka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-01-04
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1199433032-6
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1199433032-6
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tutkia erään keskisuomalaisen kunnan lastensuojelun ja mielenterveystoimiston välistä yhteistyötä ja sen toimivuutta. Tutkin palveluiden toimivuutta erikseen, yhteistyön nykyhetkeä, sekä toiveita yhteistyöstä. Tutkimuksessa otin huomioon sekä asiakkaiden että työntekijöiden näkökulman. Haastattelin yhteensä seitsemän henkilöä, joista kolme oli asiakasta, jotka olivat sekä lastensuojelun että mielenterveystoimiston piirissä. Lisäksi haastattelin neljää sosiaali- ja terveysalan ammattilaista. Tutkimukseni oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus ja tutkimusmenetelmänä oli teemahaastattelu. Tutkimukseni osoitti, että lastensuojelun ja mielenterveystoimiston välillä olisi hyvä tehdä yhteistyötä säännöllisesti ja tiiviimmin. Sekä asiakkaiden että työntekijöiden taholta selvisi, että yhteistyö palveluiden välillä voisi olla säännönmukaisempaa ja luontevampaa. Tutkimuksessani ilmeni asioita, joita lastensuojelun ja mielenterveystoimiston työntekijät voisivat kehittää yhteistyössä. Tällaisia asioita olivat esimerkiksi toisen työtapojen tunteminen, uskallus ja matala kynnys yhteydenpitoon, säännölliset tapaamiset, verkostoneuvottelut ja yhteinen koulutus yhteistyöasioissa. Näiden asioiden turvaamiseksi tarvitaan kuitenkin aikaa, resursseja ja motivaatiota kummankin työntekijätahon puolelta. Aihetta ei ole kovin paljon tutkittu, ja tarvetta yhteistyön selventämiseksi ja parantamiseksi on yleisesti olemassa. Moniammatillinen yhteistyö on koko ajan lisääntymässä, joka on tärkeää sosiaali- ja terveysalalla. Jatkotutkimuksessa voisi selvittää laajemmin asiakkaiden näkemyksiä yhteistyöstä, miten he näkevät sen toimivuuden ja mitä he itse toivovat yhteistyöltä. Lisäksi jatkossa olisi mielenkiintoista tietää, onko yhteistyö säännöllisempää ja tiiviimpää kuin tällä hetkellä.