Joustavan tai yhteishaun kautta perille asti : mutkista huolimatta
Jäntti-Väisänen, Anneli (2007-08-06)
Jäntti-Väisänen, Anneli
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-08-06
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1199279167-5
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1199279167-5
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessa tarkastellaan niitä haasteita, joita koko ikäluokan kouluttaminen tuo ammatilliselle toiselle asteelle – myös lähihoitajakoulutukseen. Tässä hankkeessa kartoitetaan opiskelijoiden omia käsityksiä ja kokemuksia siitä, millaisia vaatimuksia ja opiskeluun liittyviä vaikeuksia he ovat kohdanneet kahden ensimmäisen lukuvuoden aikana. Lisäksi jäsennetään sitä, miten opiskelijoita voitaisiin tukea silloin kun opiskelu ei etene samassa tahdissa kuin muilla, samaan aikaan ammatilliset opintonsa aloittaneilla. Kehittämishanke tehtiin kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa seurattiin kahden nuoren, sittemmin lähihoitajakoulutuksen keskeyttäneen nuoren sopeutumista ammatilliseen koulutukseen. Tähän vaiheeseen liittyneet haastattelut tehtiin syksyllä 2004. Toisessa vaiheessa, kesällä 2007 haastateltiin neljää lähihoitajaopiskelijaa ja yhtä liiketalouden perustutkintoa joustavan haun kautta suorittamaan tullutta toisen lukuvuoden opiskelijaa. Liiketalouden opiskelijan haastattelua ei karsittu pois, vaikka tässä työssä keskitytäänkin erityisesti lähihoitajakoulutuksen haasteisiin. Opiskelijoiden lisäohjaukseen ja – tukeen ja ammatillisen erityisopetuksen järjestämiseen liittyvät haasteet ammatilliseen perustutkintoon johtavissa koulutuksissa ovat koulutusalasta riippumatta samankaltaisia. Opiskelijoiden haastattelukertomuksissa korostui riittävän lisätuen ja –ohjauksen tärkeys. Keskeyttämiseen liittyneet ajatukset eivät yhtä opiskelijaa lukuun ottamatta liittyneet ajautumiseen väärälle koulutusalalle. Sen sijaan kaikilla oli ollut erilaisia oppimiseen tai opiskeluun liittyneitä vaikeuksia. Opiskelijoiden mukaan niitä voitaisiin lieventää muun muassa antamalla enemmän yksilöllistä lisäohjausta sekä joustavalla, huumorintajuisella ja toiminnallisuutta painottavalla opetuksella. Myös hyvän ryhmähengen ja riittävän opiskelurauhan merkitys ammatillisessa koulutuksessa viihtymiselle tuli esille opiskelijoiden haastatteluissa.