”Omalle mielikuvitukselle tilaa” : kansanmusiikkiyhtyeen ohjaaminen konstruktivistisesta näkökulmasta
Seppä, Salla (2007-11-14)
Seppä, Salla
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-11-14
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1197369877-0
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1197369877-0
Tiivistelmä
Pedagoginen opinnäytetyö on toiminnallinen tutkimus kansanmusiikkiyhtye Kaakkureiden ohjaamisesta. Opinnäytetyö sisältää myös lomakekyselyn, jonka avulla etsitään yhtyeessä soittavien nuorten käsityksiä omasta oppimisestaan ja ryhmätyöskentelystään. Opinnäytetyö pohtii kysymystä miten konstruktivismi ilmenee kansanmusiikkiryhmän toiminnassa. Työssä verrataan kansanmusiikkiryhmän ohjaamisessa käytettyjä menetelmiä konstruktivistiseen oppimiskäsitykseen. Myös ohjaajan työhön liittyviä vaatimuksia reflektoidaan konstruktivismin avulla. Kansanmusiikin opetus sisältää monia erityisiä piirteitä, jotka perustuvat kansanmusiikin perinteisen soittamisen ja oppimisen tapoihin. Soitossa esiintyvä muuntelu eli melodian variointi ja korvakuulolta opettelu antavat oppijalle erilaisia valmiuksia musiikin ymmärtämiseen ja oppimiseen kuin pelkkä nuotista soittaminen. Näiden elementtien avulla musiikkia ja sen rakenteita opitaan ymmärtämään soivana kokonaisuutena. Tarkastelun kohteena ovat myös musiikin sovittaminen ja ryhmän vuorovaikutustaidot. Kansanmusiikkiryhmässä tapahtuu monenlaista oppimista yksilöllisestä soittotaidon kehittymisestä monimutkaisiin vuorovaikutustaitoihin ja musiikillisen kulttuurin tuntemukseen. Ryhmän jäsenet ovat myös kansanmusiikkiperinteen ylläpitäjiä ja sen uudistajia. Tutkimuksessa ilmeni että kansanmusiikkiyhtyeessä opiskelu vastaa hyvin nykypäivän musiikin opetuksellisia tavoitteita ja haasteita. Se korostaa luovuutta ja antaa yksilölle valmiuksia harrastaa musiikkia myös musiikkiopiston ulkopuolella. Muuntelun avulla yksilön minäkäsitys kehittyy ja yhdessä tehdyt kappaleiden sovitukset ovat myönteistä ongelmanratkaisua ja opettavat ottamaan vastuun myös omasta oppimisesta. Erilaiset lähestymistavat esimerkiksi melodian opettelussa tai sovituksien tekemisessä ottavat huomioon tasavertaisesti ryhmän erilaiset oppijat.