Työkaluja ryhmänohjaukseen : lukion ryhmänohjaajan kansion laatiminen Tampereen kaupungin lukioihin
Puranen, Jaana (2007-11-16)
Puranen, Jaana
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-11-16
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1197284792-5
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1197284792-5
Tiivistelmä
Lukion opinto-ohjaus ja sen tehostaminen ovat olleet osa ajankohtaista teemaa yhteiskunnallisessa keskustelussa. Lukio-opetuksen muututtua luokallisesta opetuksesta luokattomaksi on opiskelijan opintojen ohjaamisen tarve lisääntynyt. Opiskelijan opinto-ohjelman suunnittelussa ja eteenpäin viemisessä on painotettu yksilöllisten ratkaisujen mahdollisuutta ja opiskelijan valinnan vapautta. Erityisenä ohjauksen haasteena valtakunnallisesti on koettu opintojen keskeyttämisen väheneminen ja syrjäytymisen ehkäisy. Nämä kaikki tuovat lisätarvetta myös lukion opinto-ohjaukselle. Esimerkiksi varhainen puuttuminen ja ennakointi ovat toimenpiteitä, joilla opiskelijan opintojen etenemiseen voidaan vaikuttaa. Kehittämishanketyönä laadittiin ryhmänohjaajan kansio Tampereen kaupungin lukioiden ryhmänohjaajia varten. Kansion tarkoituksena oli tehostaa opintojen ohjausta tukemalla ryhmänohjausta Tampereen kaupungin lukioissa. Erityinen näkökulma oli vahvistaa ryhmänohjaajan roolia opiskelijan lähiohjaajana. Lukion ryhmänohjaajan kansion materiaali kerättiin lukuvuonna 2006- 2007. Kansion sisällöllisenä lähtökohtana olivat Tampereen kaupungin lukiokoulutuksen opetussuunnitelman mukaiset ryhmänohjaajan tehtävät. Koulukohtaiset sisällöt muokattiin Tampereen lyseon lukion käytänteistä. Kansio sisältää erilaista ohjaukseen liittyvää materiaalia, jolla haluttiin tuoda konkreettisia apuvälineitä ryhmänohjaajan työhön, selkeyttää ohjauksen työnjakoa ja lisätä informaation kulkua opiskelijan ohjauksen näkökulmasta. Kansio jaettiin Tampereen kaupungin ryhmänohjaajien käyttöön syksyllä 2007. Materiaali annettiin paperiversion ohella myös CD-levyllä, jolloin materiaalin muokkaaminen ja hyödyntäminen oman koulun ja ryhmänohjaajan henkilökohtaisten tarpeiden mukaisesti olisi mahdollisimman vaivatonta. Kansio toimii ensisijaisesti työkaluna ryhmänohjausta hoidettaessa, mutta sitä voi myös hyödyntää uusien ryhmänohjaajien opastamisessa sekä ryhmänohjaajille suunnatun koulutuksen suunnittelussa ja järjestämisessä.