Tutkiva oppiminen : case: kuluttajalainsäädäntöä Mikkelin ammattikorkeakoulussa
Ryynänen, Irma (2007-11-18)
Ryynänen, Irma
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-11-18
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1197273508-9
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1197273508-9
Tiivistelmä
Opetuskäytännöt muuttuvat vähitellen. Uusimpien oppimiskäsitysten ja tietoyhteiskunnan asettamien haasteiden myötä opetustyössä on alettu kiinnostua tutkivan oppimisen mallista. Se on suurelta osin samanlainen kuin ongelmakeskeisessä oppimisessa, mutta tutkivassa oppimisessa korostetaan tutkittavan ilmiön keskeisiä käsitteitä ja todellisen ymmärryksen syvenemistä sekä tuotetun tiedon ja oman työskentelyn kriittistä arviointia ja kehittämistä. Tutkivan oppimisen kohteena voi olla esimerkiksi tieteellisen ilmiön ymmärtäminen ja selittäminen, konkreettisen tuotteen suunnittelu ja luominen, tapahtuman järjestäminen tai uuden sosiaalisen käytännön muodostaminen. Tutkivan oppimisen lähtökohtana on ajatus, jonka mukaan oppiminen on parhaimmillaan tutkimusprosessi, joka synnyttää sekä uutta ymmärrystä että uutta tietoa. Tutkiva oppiminen kehittää sekä opettajan että opiskelijoiden omaa oppimista ja asiantuntijuutta. Kuinka paljon uskotaan ihmismielen mahdollisuuksiin ja kehitysvoimaan? Tämä on ratkaiseva kysymys tutkivan oppimisen onnistumisen kannalta. Tutkiva oppiminen vaatii myös vuorovaikutustaitoja ja yhteisöllisyyttä. Tutkiva oppiminen on vaativaa sekä opettajille että oppijoille. Se vaatii syvällistä paneutumista oppimistehtävään ja aikaa, mikä saattaa asettaa tiettyjä rajoituksia sen soveltamiselle.