NLP:n hyödyt ohjauksellisessa vuorovaikutustilanteessa
Vahvaselkä, Tiina (2007-11-12)
Vahvaselkä, Tiina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-11-12
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1197271329-0
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1197271329-0
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessa tarkasteltiin ohjauksellista vuorovaikutusta opinto-ohjaajan työssä. Tarkoituksena oli selvittää, millaisen viitekehyksen ja millaisia käytänteitä neurolingvistinen ohjelmointi (NLP) tarjoaa ohjaukselliseen vuorovaikutukseen. Hankkeen tietolähteitä olivat NLP:tä ja ohjausta käsittelevä kirjallisuus, NLP:hen perehtyneiden asiantuntijoiden ja kokeneiden opinto-ohjaajien haastattelut sekä kirjoittajan omat kokemukset. Hanke eteni teorian opiskelun, soveltamiskokeiluiden ja prosessikirjoittamiseen tiiviisti liittyneen reflektion kautta. Tulosten mukaan NLP soveltuu hyvin opinto-ohjaajan työn viitekehykseksi vaativiinkin vuorovaikutustilanteisiin. Viitekehyksen omaksuminen on kuitenkin hitaasti etenevä henkilökohtainen kasvuprosessi, joka edellyttää ensisijaisesti NLP:n perusolettamusten omaksumista. Perusolettamusten tueksi on mahdollista johtaa erilaisia vuorovaikutusta edistäviä tekniikoita. Lisäksi on suositeltavaa soveltaa NLP:n asiantuntijoiden kehittämiä loogisten tasojen mallia ja tavoite-palaute-joustavuus –mallia. Parhaiten NLP on omaksuttavissa kokemuksellisen oppimisen kautta pätevän kouluttajan ohjauksessa.