Digitaalisten markkinointipalveluiden laatu jyväskylän alueella : Case Tuotantokopla Ay
Elonheimo, Juuso; Raappana, Samuli (2007-12-10)
Elonheimo, Juuso
Raappana, Samuli
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-12-10
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1197268100-4
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1197268100-4
Tiivistelmä
Tutkimuksen toimeksiantajana oli Jyväskyläläinen mainostoimisto Tuotantokopla Ay. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa, kuinka laadukkaina yritykset pitävät Jyväskylän alueen digitaalisia markkinointipalveluita. Lisäksi selvitettiin onko kyseisten palveluiden tarjonnassa puutteita ja minkä kanavien kautta palveluita Jyväskylän alueella etsitään. Opinnäytetyön viitekehyksessä käsitellään laatua ja sen eri näkökulmia. Lisäksi viitekehyksessä käy ilmi mitä laatu tarkoittaa asiakkaan näkökulmasta ja miten asiakas kokee laadun osana palveluita. Opinnäytetyön tutkimus suoritettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen ja se toteutettiin sähköisellä tutkimuslomakkeella internetissä. Tutkimukseen osallistui 100 Jyväskylän alueen yritystä. Tutkimuksen vastaukset tallentuivat verkkotietokantaan, josta ne purettiin suoraan Excel-taulukkolaskentaohjelmaan analysoitaviksi. Tutkimukseen osallistuneista kolmasosa ei käytä mainos- tai mediatoimistopalveluita lainkaan. Vastaajat etsivät digitaalisten markkinointipalveluiden tarjoajia pääasiassa internetin välityksellä. Digitaalisten markkinointipalveluiden laatua Jyväskylän alueella pidettiin yleisesti neutraalina lähinnä siksi, että tilatuilla palveluilla tai tuotteilla ei koettu olevan suoranaista vaikutusta myynnin lisääntymiseen. Tutkimuksesta kävi ilmi vähäinen kiinnostus markkinoinnin kehittämiseen kokonaisuutena. Olemassa olevat asiakkuudet ja asiakassuhteet tuntuivat olevan suurelle osalle vastaajista riittäviä. Puutteita Jyväskylän alueella tarjottavista digitaalisista markkinointipalveluista ei löytynyt. Tietämättömyys palveluista antaa sijaa ennakkoluuloille ja oletuksille jotka jättävät varjoonsa hyvät ja tehokkaat, alati kehittyvät digitaalisen markkinoinnin tuotteet ja palvelut.