Eläköön erilaiset oppijat : Tampereen ammattiopiston ammatillisen erityisopetuksen suunnitelmasalkku
Tahvola, Tarja (2007-11-10)
Tahvola, Tarja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-11-10
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1196766535-3
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1196766535-3
Tiivistelmä
Kehittämishanke oli Tampereen ammattiopiston ammatillisen erityisopetuksen suunnitelmasalkku, joka ei ollut valmis ammatillisen erityisopetuksen suunnitelma. Suunnitelmasalkku toimi Tampereen ammattiopiston ammatillisen erityisopetuksen strategian pohjana sekä toimenpidesuunnitelmana. Kehittämishankkeen taustassa selvitettiin ammatillisen erityisopetuksen ohjaavia lähtökohtia, joita olivat konstruktiivinen oppimiskäsitys, yhteistoiminnallinen oppiminen, ihmiskäsitys, inkluusio ja integraatio. Lisäksi taustassa selvitettiin Tampereen ammattiopiston erityisopetuksen lähtökohtia ja yleensä ammatillista erityisopetusta ohjaavia säädöksiä. Kehittämishankkeen tavoitteena oli käynnistää Tampereen ammattiopiston ammatillisen erityisopetuksen suunnitelman laatiminen. Toisena tavoitteena oli herättää keskustelua ammatillisen peruskoulutuksen erityisopetuksen linjausten selkeyttämisestä Tampereen ammattiopistossa. Kehittämishankkeessa selvitettiin Tampereen ammattiopistossa järjestettävän erityisopetuksen puitteet, kuten erityisopetuksen laadun edellytykset, henkilöstö, erityisopetuksen toimintoihin liittyvät tukitiimit. Kehittämishankkeessa käsiteltiin myös erityistä tukea tarvitsen opiskelijan opiskelupolun alkua Tampereen ammattiopistossa, tuki- ja erityispalveluja, erityisopetuksen toteutustapoja, erityisopetuksen arviointia, dokumentointia ja suunnittelua.