Strukturointi kone- ja metallialan perustutkinnossa : erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden ohjaaminen
Inkinen, Esko (2007-10-16)
Inkinen, Esko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-10-16
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1196681340-0
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1196681340-0
Tiivistelmä
Työn tavoitteena on tarkastella strukturoidun oppimisen ja opetuksen mahdollisuuksia ammatillisessa koulutuksessa. Lähempänä tarkastelun kohteena on kone- ja metallitekniikan perustutkintoa suorittavat erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat. Työn aihepiireinä ovat strukturoidun oppimisen osa-alueet: yhteistyö, sisältö, menetelmät, kommunikointi, fyysinen tila, aika, henkilöt, välineet ja toiminta, seuranta ja palaute, oppimisen ilmapiiri, itseohjaavuus. Osa-alueita tarkastellaan ottaen huomioon kone- ja metallitekniikan perustutkintoa suorittavien erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden opiskelun eteneminen ja tutkinnon saavuttaminen. Työn toteutuksessa perehtyminen strukturoituun opettamiseen toimi teoriapuolen taustana ja kokemusperäistä taustatietoa aiheeseen kertyi toimiessani kyseisen ryhmän sijaisopettajana. Selkeän strukturoinnin edut opiskelijoiden kanssa toimiessa tulivat esille käytännön työskentelyssä. Strukturoinnilla saadaan tietty jäntevyys toimintaan ja esimerkiksi opiskelijoiden tietojen ja taitojen kehittymisen seuraaminen käytännön työtehtävissä jäsentyy. Johtopäätöksinä strukturoidun oppimisen ja opettamisen hyödyntämisestä erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden kanssa näen sen, että oppiminen jäsentyy selviin pienempiin tai suurempiin kokonaisuuksiin tai osa-alueisiin. Opiskelijan on helpompi edetä opinnoissaan ja hahmottaa työskentelyään ja oppimistaan. Strukturoinnin avulla voidaan laajemmista kokonaisuuksista muodostaa pienempiä kaikkien osapuolien hallitsemia dokumentoitavissa olevia osa-alueita.