Muotishoẁn järjestäminen ensi kertaa rockfestivaalitapahtumassa : case Himos Festival Oy Koulutusohjelma
Soilu, Johanna; Vekkeli, Annaliina (2007-11-19)
Soilu, Johanna
Vekkeli, Annaliina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-11-19
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1196409628-7
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1196409628-7
Tiivistelmä
Työssä tutkittiin kuinka voidaan yhdistää rockfestivaalitapahtuma sekä uusi ja erilainen muotishow, jotka tulevat täysin eri maailmoista. Toimeksiantaja, rockfestivaalitapahtumajärjestäjä Himos Festival Oy, halusi tutkimuksesta myös selville tuottiko uusi ohjelmanumero, Muotishow, lisäarvoa Himos Festival 2007 -tapahtumalle. Tavoitteena oli saada tietoon Himos Festival -tapahtuman kävijöiden mielikuvia ja reaktioita itse tapahtumasta sekä Muotishow’sta. Tutkimuksilla haluttiin kartoittaa Himos Festival 2007 -tapahtuman brändi, kävijäprofiili ja Muotishow’n sopivuus festivaalitapahtumaan. Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruumenetelmänä olivat kävijätutkimus Himos Festival -tapahtumasta ja Muotishow-kysely Himos Festival 2007 Muotishow’sta, jotka toteutettiin Himos Festival 2007 -tapahtumassa. Aineistoa kerättiin myös sähköisellä Muotishow-kyselylomakkeella internetsivustolla. Lisäksi haastateltiin toimeksiantajia ja Jyväskylän alueen Himos Festival 2007 Muotishow’ssa mukana olleita yrittäjiä heinä–lokakuun 2007 aikana. Tutkimuksesta tuli esille mielenkiintoisia asioita, esimerkiksi Muotishow’n keräämä positiivinen huomio ja markkinointinäkyvyys. Yli puolet Muotishow-kyselyyn vastanneista naisista ja miehistä olivat nähneet ennakkoon mainontaa Himos Festival 2007 Muotishow’sta joko internetistä tai tapahtuman käsiohjelmasta. Tutkimuksista tuli esille, että Muotishow haluttaisiin nähdä uudestaan rockfestivaalitapahtumassa. Muotishow lisäsi Himos Festival 2007 -tapahtuman tarjontaa sekä antoi kävijöille uudenlaisen festivaalikokemuksen. Himos Festival 2007 Muotishow’ssa mukana olleet brändit ja yrittäjät nostettiin uudella ja erilaisella tavalla markkinoille.