Lasten ohjelmapalvelut ja lapsiperheiden asiakastyytyväisyys hotelli Mesikämmenessä : case hiihtolomaviikot 2007
Lahtinen, Anna-Kaisa; Ryynänen, Henna; Rämä, Paula; Savolainen, Sini (2007-04-30)
Lahtinen, Anna-Kaisa
Ryynänen, Henna
Rämä, Paula
Savolainen, Sini
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-04-30
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1196409351-2
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1196409351-2
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa lasten hiihtolomaohjelma viikoilla 8 ja 9 Hotelli Mesikämmenessä Ähtärissä. Tavoitteena oli tuottaa hotellille ohjelmapalvelukonsepti, jota voidaan hyödyntää myös tulevaisuudessa hiihtoloma-aikaan. Lisäksi tehtiin asiakastyytyväsyystutkimus hotellin lapsiperheasiakkaille. Asiakastyytyväisyystutkimuksen aineisto kerättiin ajanjaksolla 19.2. - 4.3.2007. Aineistoksi muodostui 41 palautettua kyselylomaketta, jotka analysoitiin SPSS-ohjelmalla. Palautteiden pohjalta tehtiin kehittämisehdotuksia. Hiihtolomaohjelma onnistui kokonaisuudessaan hyvin ja hotelli sai arvokasta tietoa ohjelman toimivuudesta. Työn tuloksena hotelli saa myös ohjeistuskansion ohjelmien järjestämisestä. Asiakastyytyväisyyttä kartoittaessa esiin nousi asiakkaiden tyytyväisyys hotellin viihtyisyyteen sekä palvelutarjontaan. Eniten kehittämistä toivottiin tiedonsaantiin, lasten saapumisen huomioimiseen ja palvelun persoonallisuuteen. Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että tavoiteltaessa perheitä asiakkaiksi on tärkeää muistaa lapset. Vaikka aikuiset tekevätkin matkapäätöksen, lasten viihtyminen kohteessa on erittäin oleellista. Imagoltaan vahvasti perhehotellina toimivan Hotelli Mesikämmenen tulevaisuuden kilpailuvaltti on lasten tarpeiden huomioon ottaminen hotellin palveluissa. Näkyvä lasten ohjelmapalvelutarjonta on tärkeä osa markkinointia ja asiakkaan saamaa kokemusta.