Huomataanko huoli? : ohjaustyön kehittäminen Salmen koulussa
Kuonanoja, Marja-Liisa (2007-01-11)
Kuonanoja, Marja-Liisa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-01-11
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1196349011-1
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1196349011-1
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli kuvata, selventää sekä kehittää Salmen koulun ohjaustoimintaa. Hankkeessa selvitettiin ohjaustyöhön osallistuvien henkilöiden ohjauksellista ajattelua sekä heidän kokemuksiaan ohjaustyön haasteista ja kehittämisehdotuksia. Samalla kartoitettiin oppilaiden sekä heidän huoltajiensa käsityksiä nuorten erilaisista ohjaustarpeista. Lisäksi hankkeessa selvitettiin sitä, miten koulu tällä hetkellä vastaa eri ohjaustarpeisiin. Hankkeen tavoitteena oli löytää Salmen koululle soveltuva ja systemaattinen toimintamalli, jolla pystytään vastamaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa nuorten erilaisiin ohjaustarpeisiin. Lisäksi tavoitteena oli, että jokainen ohjaustyöhön osallistuva henkilö saa tukea omaan ohjaustyöhönsä sekä löytäisi uutta näkökulmaa omaan ohjaukselliseen ajatteluunsa. Kehittämishankkeen metodologiset ratkaisut perustuivat laadulliseen tutkimusotteeseen. Tutkimusaineiston muodostivat kyselyt, jotka olivat suunnattu neljälle eri ryhmälle; oppilaille, huoltajille ja ohjaustyöhön osallistuville. Tavoitteena kyselyissä oli jokaiselle henkilökohtaisesti merkittävien asioiden esiintuominen. Tässä kehittämishankkeessa nostettiin esille negatiiviset huolimerkinnät ja kehittämistoiveet. Kyselyiden kautta selvisi, että oppilaat, huoltajat ja ohjaustyöhön osallistuvat painottavat eri ohjaustarpeita. Jatkossa oppilaiden erilaisia ohjaustarpeita tulee arvioida systemaattisesti, jotta ennalta ehkäisevä toiminta ja varhainen puuttuminen mahdollistetaan sekä oppilaan kokonaisvaltaista hyvinvointia voidaan tukea. Tämä edellyttää kodin, kaikkien opettajien, ohjaustyöhön osallistuvien henkilöiden ja moniammatillisen verkoston tiivistä ja saumatonta yhteistyötä. Lisäksi toimintamallit tulee olla aukikirjoitettuna jokaisen ohjauksellisen työn tueksi ja selkeän toiminnan turvaamiseksi.