Oppilaitosyhteistyön kehittämishaasteet : vanhuspalveluiden kehittämisyksikkö Karpalon kokemuksia oppilaitosyhteistyön kehittämisestä
Arola, Marjut (2007-05-11)
Arola, Marjut
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-05-11
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1196346986-7
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1196346986-7
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessa kuvataan oppilaitosyhteistyön toimintamalleja ja yhteistyön kehittämi- seen liittyviä kokemuksia Pielisen Karjalan vanhustyön kehittämisyksikkö Karpalossa. Selvityk- sessä jäsennetään sosiaalialan koulutuksen kehittämisen näkökulmasta eri toimijoiden näkemyk- siä siitä, mitä sosiaalialan kehittämisyksiköiden ja koulutusorganisaatioiden yhteistyön vahvis- tamiseen tarvitaan. Viitekehyksenä on sosiaalialan koulutuksen työelämäyhteistyö ja sen kehit- täminen. Selvitys toteutetaan osana Itä-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksen (ISO) ja Kaakkois-Suo- men sosiaalialan osaamiskeskuksen (Socom) yhteistä Harjoittelun kautta vanhustyöhön – han- ketta, joka kuuluu Sosiaali- ja terveysministeriön alaiseen sosiaalialan kehittämishankkeen käy- tännön harjoittelun kehittämisen kokonaisuuteen. Tutkimusongelmana oli selvittää kehittämisyksikkö Karpalon oppilaitosyhteistyön toiminta- malleja, kehittämistarpeita ja yhteistyön kriittisiä tekijöitä. Selvitykseen haastateltiin Kehittä- misyksikkö Karpalon henkilöstöä ja oppilaitosyhteistyöverkoston jäseniä. Tuloksista käy ilmi, että Karpalossa on ollut oppilaitosyhteistyötä neljällä toiminta-alueella; hankeyhteistyössä, har- joitteluyhteistyössä, tutkimus- ja opinnäyteyhteistyössä ja henkilöstön täydennyskoulutusyh- teistyössä. Yhteistyön edellytyksiksi nähdään pysyvät yhteistyön rakenteet ja riittävät resurssit, tiedonvaihto ja konkreettinen yhteistyö sekä käytäntötutkimuksen ja tutkimusmenetelmäopinto- jen vahvistaminen. Yhteistyön kriittisinä tekijöinä pidetään sitoutumista, tehtävien ja roolien selkeää määrittelyä ja työelämälähtöisyyden varmistamista.