Kulttuurialan kehittämis- ja palvelukeskustoiminta Kuhankosken erityisammattikoulussa
Hautala, Anne (2007-05-10)
Hautala, Anne
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-05-10
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1196249918-7
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1196249918-7
Tiivistelmä
Kehittämishankkeeni taustana on opetushallituksen säädös valtion erityisammattikoulujen resurssikeskusten toiminnan kehittämisestä. Valtion ammatilliset erityisoppilaitokset ovat erityisopetuksen kehittämiskeskuksia ja palvelevat opiskelijoidensa lisäksi myös muita asiakas- ja sidosryhmiä osana koulutustehtäväänsä. Kuhankosken erityisammattikoulun uudessa strategiassa Kehittämis- ja palvelukeskustoiminta on saanut merkittävän osan, mikä osoittaa sen tärkeyden koko oppilaitoksen tulevaisuudessa ja toimintakulttuurin muutostarpeessa. Kulttuurialalla käsi- ja taideteollisuuslinjalla kehittämis- ja palvelukeskuspalveluja ovat opiskelijoiden valmistamat tilaustyöt, avoimien ovien tuotemyynti ja tuotemyynti oppilaitoksen myyntivitriinistä. Kulttuurialan opettajan ydinosaaminen liittyy kädentaitoihin ja kehitysvammaisuuteen ja tulevaisuudessa mahdollinen osaamisen tuotteistaminen saa sisältönsä näistä ydinosaamisen alueista. Opetusta on mahdollista integroida oppilaitoksen ulkopuolella tapahtuvaksi myös vammaisten ammatillisessa erityisopetuksessa. Oppimisympäristöt eivät ole pelkästään luokkahuoneita vaan ovat jokapäiväisiä toistuvia toimintoja, vuorovaikutusta ja kokemuksia erilaisista arjen tilanteista. Kuhankosken erityisammattikoulun opiskelijat voisivat tulevaisuudessa osallistua kehittämis- ja palvelukeskustoimintaan toimimalla apuohjaajina esimerkiksi keramiikkakurssilla, joka suunnataan ja markkinoidaan vanhusten palvelutaloihin, lastentarhaan tai vastaavaan yhteisöön. Opiskelijoiden itsetunto, vastavuoroisuus ja sosiaalisuus kasvavat ja opiskelijat pääsevät tutustumaan erilaisiin oppimisympäristöihin.