Puhe-Judo hotellivirkailijan työvälineenä kognitiivisen opetuksen näkökulmasta
Vidgrén, Anu (2007-06-04)
Vidgrén, Anu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-06-04
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1196167220-8
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1196167220-8
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tarkoituksena on lisätä fenomenologis-hermeneuttisen tutkimusotteen mukaan ymmärtämystä tavoista, joilla hotellivirkailija voi toimia Puhe-Judon määritelmän mukaisesti, puhumalla rauhoitellen. Kehittämishankkeen tavoitteena on soveltaa Puhe-Judoa hotellivirkailijan työhön kognitiivisen opetuksen näkökulmasta. Tähän tavoitteeseen pyritään vastaamalla kysymykseen: Miten hotellivirkailijaa voi opettaa rauhoittelemaan puhumalla? Puhe-Judossa on kyse asenteiden, ajattelu-, kommunikointi- ja käyttäytymismallien tiedostamisesta ja loogisesta hallinnasta uhka- ja konfliktitilanteissa. Kehittämishankkeessa käsitellään ja kehitetään hotellivirkailijan vastaanoton uhka- ja konfliktitilanteissa työskentelyä vaiheittain Puhe-Judon viiden osa-alueen (asenteet, pelin avaus, rauhoitteluvaihe, viestinnän ja tekojen kontrollointi ja jälkihoito) keinoin vastaten tutkimusongelmana olevaan kysymykseen. Tämän käsittelyn ja kehittelyn tuloksena syntyi jokaiseen Puhe-Judon osa-alueeseen kohdistuvia kognitiivisen oppimiskäsityksen mukaisia harjoitustehtäviä, joiden tarkoituksena on opettaa lukijaa ymmärtämään ja tulkitsemaan omia Puhe-Judo -taitojaan ja lisäämään hotellivirkailijan taitoa rauhoitella puhumalla vaiheittain Puhe-Judon osa-alueiden mukaan edeten vastaanoton uhka- ja konfliktitilanteissa. Lopuksi on esitetty Engeströmin ”täydellisen oppimisprosessin” mukainen Puhe-Judon oppimis- ja opetusprosessi, jonka avulla hotellivirkailijaksi opiskeleva tai hotellivirkailija ymmärtää oman oppimisprosessinsa. Kehittämishanketta voidaan käyttää myöhemmin työkaluna esimerkiksi hotellivirkailijoiksi opiskelevien hotellipalvelun turvallisuusosaamisen opetuksessa, hotellivirkailijoiden itseopiskelussa tai heidän työpaikan turvallisuuskoulutuksessa.