Hiihtokeskus Riihivuoren palveluiden laatu kaudella 2005-2006
Merikanto, Heidi (2007-05-16)
Merikanto, Heidi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-05-16
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1195805732-7
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1195805732-7
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millainen oli Riihivuoren palveluiden laatu asiakkaiden mielestä kaudella 2005 - 2006. Lisäksi haluttiin tietää, mitä asiakkaat haluaisivat harrastaa Riihivuoressa kesällä. Työn tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen. Vastauksia saatiin 161 kappaletta. Aineisto kerättiin kahdella tavalla maalis- sekä huhtikuussa keväällä 2006. Viikolla 12 ravintola Riihikelossa oli palautelaatikko, jonne asiakas sai itse laittaa halutessaan palautetta lomakkeella, joita löytyi laatikon vierestä. Muutoin aineiston kerääminen toteutettiin jakamalla kyselyitä henkilökohtaisesti. Tulokset käsiteltiin SPSS -ohjelmaa apuna käyttäen, ja tuloksia verrattiin aiempaan tutkimukseen, jos laatutasossa oli tapahtunut selkeitä muutoksia. Tuloksista kävi ilmi, että palveluiden laatu kaudella 2005 - 2006 oli kokonaisuudessaan hyvä. Vapaamuotoisista palautteista kuitenkin selvisi, että Riihivuoressa on silti kehittämisenkin varaa. Myös laatutasomuutoksia oli tapahtunut. Asiakkaat olivat antaneet monia vinkkejä siitä, mitä he haluaisivat harrastaa hiihtokeskuksessa kesällä. Kiinnostus ehdotettuja lajeja kohtaan oli tasaista. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että parhaan laatutason voi saavuttaa, kun ymmärtää, kuinka asiakas kokee palvelun ja millä kriteereillä hän laatua mittaa. Oli myös huomattavissa, että pieniltäkin tuntuvat epäkohdat palvelun laadussa voivat vaikuttaa hyvin negatiivisesti asiakkaan kokemaan palveluun. Lisäksi tutkimus osoitti, että asiakkailta kannattaa kerätä palautetta säännöllisin väliajoin, koska silloin epäkohtiin voidaan parhaiten puuttua. Uusien palveluiden kehittämisessä on myös tärkeää, että asiakkaiden mielipiteet on otettu huomioon.