Seksuaalikasvatuksen kehittäminen lukion 2. luokkalaisten antaman palautteen perusteella : "Pupu pöksyyn ja pöksyt pöydälle"
Jääskeläinen, Jaana (2007-10-10)
Jääskeläinen, Jaana
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-10-10
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1192700024-3
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1192700024-3
Tiivistelmä
Mitä yläasteen käyneet, nyt lukion 2. luokalla olevat nuoret ovat mieltä saamastaan seksuaalikasvatuksesta, pitäisikö sitä heidän mielestään parantaa ja miten? Tämä opinnäytetyö koostui kolmesta eri osa-alueesta, jotka yhdessä muodostivat opinnäytetyön kokonaisuuden. Opinnäytetyö toteutettiin Imatran Yhteislukiossa 51:lle 17-18 -vuotiaalle lukion 2. luokkalaiselle. Ensimmäisenä oppilaiden mielipiteitä ja asenteita kartoitettiin monivalintoja ja avokysymyksiä sisältävällä 5 -sivuisella kyselylomakkeella. Lomakkeen perusteella luotiin kaksi tuntia kestävä työpaja tytöille ja pojille, jossa työpajan toimivuutta paikkaamaan mahdollisia tietoaukkoja testattiin. Työpajaa tukemaan luotiin myös epäviralliset internetsivut, jotka mahdollistavat oppilaiden tutustumisen seksuaalisuuden eri osa-alueisiin ja ilmiöihin omalla ajallaan. Työpajan jälkeen kerättiin yhden sivun palaute työpajan toimivuudesta tietoja syventävänä keinona nuorille aikuisille. Tuloksista selvisi, että suorasukainen puhe, reipas asenne, asioista oikeita nimiä käyttävä nuori henkilö, joka on aidosti kiinnostunut asiasta, on nuorten mielestä parhain luennoitsija kertomaan seksuaalisuuteen liittyvistä asioista. Tietoa olisi oppilaiden mukaan tärkeää myös ajan mittaan syventää eikä aina kerrata vain ”ekan kerran” kemiaa ja tapahtumia sekä raskauden ja sukupuolitautien ehkäisyn teoriaa. Tulosten mukaan selkeää muutosta saamaansa kasvatukseen toivoi vain vajaa puolet otannan oppilaista. Silti työpaja oli koettu hyödyllisenä, vaikkei selkeää muutosta olisikaan aiemmin ajatellut kaipaavansa. Saatu positiivinen palaute tukee työpajamenetelmän käyttöä seksuaalisuudesta puhuttaessa myös tulevaisuudessa. Seksuaalikasvatus ja -valistus ovat kaksi eri asiaa. Lisäämällä oppilaiden aktiivisuutta oppimistilanteissa, seksuaalivalistus muuttuu aktiivisemmaksi kasvatukseksi, josta on myös pitkäaikaisia hyötyjä, kuten esimerkiksi onnellisempi parisuhde tai avoimemmat asenteet seksuaalivähemmistöjä kohtaan.