Johtajuus- ja elämänhallintavalmennuksen tuotteistusprosessi : Case: NHL-valmennus
Leppänen, Marko (2007-09-20)
Leppänen, Marko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-09-20
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1190972748-2
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1190972748-2
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, millainen valmennusprosessi soveltuisi tukemaan 16–19- vuotiaiden nuorten johtajuustaitojen ja itsetunnon kehittymistä. Päätavoitteena oli tuotteistaa uudenlainen, 16–19-vuotiaille suomalaisille nuorille suunnattu kaupallinen johtajuus- ja elämänhallintavalmennus vastaamaan tulevaisuuden yhteiskunnan yksilön osaamistarpeita. Työssä selvitettiin, millainen valmennuksen sisällön tulisi olla ja kuinka se tulisi käytännössä toteuttaa. Työn toimeksiantajina olivat koulutusyritykset Villinikkarit Oy Jyväskylästä ja Lähdevalmennus Kajaanista. Tuotteistusprosessissa hyödynnettiin ryhmähaastattelua, joka suoritettiin teemahaastattelun periaatteella. Haastatteluun valittiin harkinnanvaraista otantaa käyttäen kuusi Nuoret Johtajat - koulutuksissa aiemmin mukana ollut nuorta. Ryhmähaastattelun tavoitteena oli selvittää, millainen valmennus soveltuu 16–19-vuotiaiden nuorten johtajuus- ja elämänhallintavalmennukseksi. Ryhmähaastattelun pohjalta syntyi RIPA-malli, joka on valmennustuotteen suunnittelun ydin. Malli kuvaa ominaisuuksia, joita uudessa valmennuksessa pyritään yksilön näkökulmasta kehittämään. Sana RIPA muodostuu seuraavien sanojen alkukirjaimista: rohkeus, itsetunto, päätöksentekokyky ja ajattelutaito. Teoriatieto ja ryhmähaastattelun tulokset ohjasivat tuotteistusprosessia, ja sen tuloksena syntyi johtajuus- ja elämänhallintavalmennus NHL-valmennus. Tuotteistusprosessin seurauksena syntyi uusi valmennusyritys Young Leader´s Academy ltd., joka tulee jatkossa keskittymään 16–19-vuotiaiden nuorten johtajuus- ja elämänhallintavalmennuksen kehittämiseen. Tuotteistustyön tuloksena syntyneellä valmennustuotteella yritys tavoittelee uusia markkinoita nuorten koulutus- ja valmennusalalle.