Sosiaaliset ongelmat ja sosiaalipalvelutyö -kurssin kehittäminen Joensuun ammattiopiston lähihoitajakoulutuksessa
Kainulainen, Jari (2007-06-24)
Kainulainen, Jari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-06-24
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183715425-4
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183715425-4
Tiivistelmä
Työn tavoitteena on tarkastella Sosiaaliset ongelmat ja sosiaalipalvelutyö -kurssin kehittämismahdolli-suuksia Joensuun Ammattiopiston lähihoitajakoulutuksessa. Näkökulma aiheen käsittelyyn ja työn pää-materiaali ovat peräisin opetusharjoittelusta, jonka suoritin Joensuun Ammattiopistossa samalla oppi-kurssilla syksyllä vuonna 2006. Kehittämishankkeen päämateriaalina ovat neljä ohjattua opetuskertaa, joilta kaikilta sain palautetta ver-taisohjaajilta, opetusharjoittelua ohjanneelta opettajalta ja työn ohjaajalta. Työn käsittelyn taustana on ajatus lähihoitajan ammatissa tulevaisuudessa tarvittavasta osaamisesta ja kytkennöistä sosiaalisten ongelmien ja sosiaalipalvelutyön kurssin sisältöön. Opetuskerrat tulee suunnitella huolellisesti siten, että niissä toteutuisivat mahdollisimman hyvin vuorovai-kutuksellisuus, kokemuksellisuus ja yhteisöllisyys. Erilaisia opetusmenetelmiä kannattaa varioida siten, että opiskelijat pääsevät tekemään mahdollisimman paljon itse opittavia asioita. Oppilaiden oma tiedon rakentaminen on tällaisessakin koulutuksessa päätavoite. Vuorovaikutuksellisuutta, kokemuksellisuutta ja yhteisöllisyyttä voidaan luoda alkeellisimmillaan postereiden tekemisellä, mutta tällainen työskentely on vasta lähtökohta. Kurssilla voi soveltaa menetelmiä aina tutkivasta oppimisesta sosiodraamaan saakka, mutta kaikkein tärkeintä on se, että oppilaat ovat varmasti ymmärtäneet tehtävien suorittamisen idean. Tämä etenkin silloin, kun käytetään moniportaisia tai monivaiheisia tehtäviä. Luentomaista opetustapa kannattaa käyttää mahdollisimman vähän, ja luennoinnin tulee olla ytimekästä. Kurssin toteuttamisessa kannattaa pitää mukana opintokäyntejä ja vierailevia erityistoimipisteiden edustajia. Lähihoitajaopiskelijoille voidaan tällaisella opetuskurssilla antaa valmiuksia lähihoitajana toimimisen am-matillisiin haasteisiin, mutta on tärkeää valita kurssin sisällöstä painopistealueet ammatin osaamishaas-teita mukaillen. Yhtä tärkeää on opettaa kurssin sisältöjä niin, että oppilaat pääsevät itse rakentamaan tietoa. Työ osoitti sen, että lähihoitajan osaamisvaatimuksiin vastaaminen tällä kurssilla on haastava tehtävä. Kurssin oppilaat olivat nuoria opiskelijoita, joten oppilaiden opettamiseen eivät käy kaikki aikuis-opiskelijoille sopivat opiskelumuodot. Kurssin sisältö on jo nykyisellään hyvä ja sen mukaan voidaan suunnitella erilliset opetuskerrat.