Tiedonsiirtolomake opinto-ohjauksen työvälineenä : opintojen ennakoiva tukeminen ammatillisella toisella asteella
Ahlqvist, Leila (2007-05-21)
Ahlqvist, Leila
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-05-21
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183700712-3
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183700712-3
Tiivistelmä
Kehittämishanke perustuu toiminnalliseen tutkimuksen menetelmään ammattioppilaitoksen oppimisval-mentajan työssä. Työn toteutuksessa on tähdellisintä oppijalähtöinen, osallisuutta tukeva ja itsetuntemus-ta lisäävä oppimis-, opetus- ja vastavuoroinen yhteistyö, jossa yleisopetus ja erityisopetus eivät ole erilli-siä järjestelmiä ja opiskelijan valtaistuminen (empowerment) lähtee itse osallistumisesta ja vastuun kanta-misen kehittymisen käsitteistä.
Tutkimuksella haettiin vastausta seuraaviin kolmeen kysymykseen: 1. Voidaanko tiedonsiirtolomakkeesta saada tarpeellista tietoa opetuksen tukimuotojen suunnitteluun, 2. Voidaanko tiedonsiirtolomakkeesta saada tarpeellista tietoa HOJKS-lomakkeen suunnittelurungon hahmottamiseen, 3. Voidaanko laatia lo-make, jonka vastausprosentti yltää hyvään tulokseen.
Tuloksena on ammattiopinnot aloittaville opiskelijoille tiedonsiirtolomake, joka otettiin käyttöön heti opin-tojen aloitusvaiheessa elokuussa 2003 ja jaettiin kaikille 180:lle uudelle opiskelijalle.
Ammattioppilaitos on Hämeessä oleva kuntayhtymän hallinnoima oppilaitos, jossa voi opiskella tekniikan ja liikenteen, matkailu-, ravitsemis- ja talousalan tai kulttuurialan ammatin. Opiskelu-paikkoja on 660 ja erilaisia tutkintovaihtoehtoja 14. Oppilaitoksen opiskelupaikkoihin sisältyy myös talouskoulu.
Tutkimus tuotti korkean vastaajalukumäärän ja antoi kattavasti perustietoa silloin, kun opiskelijalla oli tarvetta opintojen tukeen. Lomake antoi lisäksi nuorelle sekä hänen huoltajilleen tietoa tiedonsiirtoon ja yhteistyöhön liittyvistä seikoista ja työkäytännöistä. Se rohkaisi luottamukselliseen avoimeen yhteistyö-hön oppilashuoltohenkilöstön kanssa. Oppilaitos sai tutkimuksen tuloksena selkeää ja yksilöityä tietoa opetuksen järjestämisen suunnitteluun sekä tukimuotojen resurssointiin.
Tiedonsiirtolomakkeesta saatu tieto tuki erityisopetuksen toteuttamista tarvetta vastaavaksi. Lisäksi se edisti sellaisen tiedon saamista, jonka perusteella voitiin arkityöskentelyssä järjestää tarpeellisia tukitoi-mia ja ohjausta oppimisvaikeuksissa estämään myös mahdollista opiskelun keskeytymistä. Tieto tuki myös osaltaan HOJKS-lomakkeen sisällön suunnittelua.
Tutkimuksella haettiin vastausta seuraaviin kolmeen kysymykseen: 1. Voidaanko tiedonsiirtolomakkeesta saada tarpeellista tietoa opetuksen tukimuotojen suunnitteluun, 2. Voidaanko tiedonsiirtolomakkeesta saada tarpeellista tietoa HOJKS-lomakkeen suunnittelurungon hahmottamiseen, 3. Voidaanko laatia lo-make, jonka vastausprosentti yltää hyvään tulokseen.
Tuloksena on ammattiopinnot aloittaville opiskelijoille tiedonsiirtolomake, joka otettiin käyttöön heti opin-tojen aloitusvaiheessa elokuussa 2003 ja jaettiin kaikille 180:lle uudelle opiskelijalle.
Ammattioppilaitos on Hämeessä oleva kuntayhtymän hallinnoima oppilaitos, jossa voi opiskella tekniikan ja liikenteen, matkailu-, ravitsemis- ja talousalan tai kulttuurialan ammatin. Opiskelu-paikkoja on 660 ja erilaisia tutkintovaihtoehtoja 14. Oppilaitoksen opiskelupaikkoihin sisältyy myös talouskoulu.
Tutkimus tuotti korkean vastaajalukumäärän ja antoi kattavasti perustietoa silloin, kun opiskelijalla oli tarvetta opintojen tukeen. Lomake antoi lisäksi nuorelle sekä hänen huoltajilleen tietoa tiedonsiirtoon ja yhteistyöhön liittyvistä seikoista ja työkäytännöistä. Se rohkaisi luottamukselliseen avoimeen yhteistyö-hön oppilashuoltohenkilöstön kanssa. Oppilaitos sai tutkimuksen tuloksena selkeää ja yksilöityä tietoa opetuksen järjestämisen suunnitteluun sekä tukimuotojen resurssointiin.
Tiedonsiirtolomakkeesta saatu tieto tuki erityisopetuksen toteuttamista tarvetta vastaavaksi. Lisäksi se edisti sellaisen tiedon saamista, jonka perusteella voitiin arkityöskentelyssä järjestää tarpeellisia tukitoi-mia ja ohjausta oppimisvaikeuksissa estämään myös mahdollista opiskelun keskeytymistä. Tieto tuki myös osaltaan HOJKS-lomakkeen sisällön suunnittelua.