Projektilähtöisyys aikuiskoulutuksessa : koulutuskokeilu Jyväskylän aikuisopistossa
Siili, Janna (2007-02-11)
Siili, Janna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-02-11
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183638713-6
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183638713-6
Tiivistelmä
Kehityshankkeen tavoitteena on pohtia ja kehittää projektilähtöisen oppimisen mahdollisuuksia viestintäalan aikuiskoulutuksessa. Viestintäalan ammattitaito perustuu laajojen asiakokonaisuuksien hallintaan ja eri taitojen integroitumiseen. Kehityshankkeessa pyrin selvittämään pystyisikö projektilähtöisellä opetusmenetelmällä pääsemään ainerajoja rikkovaan ja kokonaisvaltaiseen oppimiseen, jolla saavutettaisiin alan taitokokonaisuuksien hallintaa. Tässä kehityshankkeessa tarkastelen projektilähtöisen oppimisen mahdollisuuksia aikuiskoulutuksessa, Jyväskylän aikuisopistossa tammikuussa 2006 alkaneen audiovisuaalisen viestinnän ammattitutkinnon läpiviennistä saamieni kokemusten kautta.
Koulutuksen läpiviennistä saamieni kokemusten pohjalta voidaan päätellä, että projektilähtöinen opetusmalli toimii aikuiskoulutuksessa. Projektityöskentelyn etuna on, että opetettavien aineiden ohessa opitaan monia työelämälle tärkeitä taitoja, joista keskeisimpiä ovat: Ryhmä- ja tiimityöskentely taidot, itsenäisentyön taidot, tehokkaan kommunikaation taidot, tiedonhankintataidot ja henkilökohtaisen kehittymisen hallinta. Nämä ovat taitoja, kykyjä ja henkilökohtaisia ominaisuuksia, joita on vaikeaa kehittää muilla menetelmillä. Oppimistulokset olivat hyvät. Oppilaat olivat innostuneita työskentelystä ja toteuttivat isompia kokonaisuuksia kuin perinteisillä kursseilla. Oppilaat joutuivat soveltamaan oppimaansa ja hakemaan tietoa itsenäisesti.
Projektilähtöinen malli ei kuitenkaan sovi koulutusorganisaatioihin, joissa toteutetaan kurssitarjotinta tai ryhmästä riippumatonta koulutusta. Projektilähtöisyys on rankka opetusmetodi ja vaatii oppilailta pitkäaikaista sitoutumista ryhmätyöskentelyyn. Kaikilla aikuisopiskelijoilla ei ole elämäntilanteen tai opiskeluntavan takia mahdollista sitoutua tiukkaa läsnäoloa vaativaan koulutukseen.
Koulutuksen läpiviennistä saamieni kokemusten pohjalta voidaan päätellä, että projektilähtöinen opetusmalli toimii aikuiskoulutuksessa. Projektityöskentelyn etuna on, että opetettavien aineiden ohessa opitaan monia työelämälle tärkeitä taitoja, joista keskeisimpiä ovat: Ryhmä- ja tiimityöskentely taidot, itsenäisentyön taidot, tehokkaan kommunikaation taidot, tiedonhankintataidot ja henkilökohtaisen kehittymisen hallinta. Nämä ovat taitoja, kykyjä ja henkilökohtaisia ominaisuuksia, joita on vaikeaa kehittää muilla menetelmillä. Oppimistulokset olivat hyvät. Oppilaat olivat innostuneita työskentelystä ja toteuttivat isompia kokonaisuuksia kuin perinteisillä kursseilla. Oppilaat joutuivat soveltamaan oppimaansa ja hakemaan tietoa itsenäisesti.
Projektilähtöinen malli ei kuitenkaan sovi koulutusorganisaatioihin, joissa toteutetaan kurssitarjotinta tai ryhmästä riippumatonta koulutusta. Projektilähtöisyys on rankka opetusmetodi ja vaatii oppilailta pitkäaikaista sitoutumista ryhmätyöskentelyyn. Kaikilla aikuisopiskelijoilla ei ole elämäntilanteen tai opiskeluntavan takia mahdollista sitoutua tiukkaa läsnäoloa vaativaan koulutukseen.