Työelämän tietotyöosaamisen kvalifikaatiot palvelualoilla : matkailu ja liiketalous
Hangasjärvi, Päivi; Jeminen, Elsi (2007-05-31)
Hangasjärvi, Päivi
Jeminen, Elsi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-05-31
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183620864-9
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183620864-9
Tiivistelmä
Tutkimuksessa verrattiin työelämän muutosten synnyttämiä uusia kvalifikaatioita liiketalouden ja matkailun tietotyöosaamisen opintojen tavoitteisiin sekä uuden TIETY-Tietotyötutkinnon tavoitteisiin. Lisäksi tarkasteltiin, vastaavatko perustutkintojen ammattiosaamisen näyttöaineistojen arviointikriteerit työelämän uusia kvalifikaatioita. Tutkimuksen tavoitteena oli perustutkintojen opintojaksojen ja ammattiosaamisen näyttöjen kehittäminen uusien työelämän kvalifikaatiovaatimusten mukaisiksi. Tutkimusmenetelmänä käytettiin empiiristä tutkimusta eli aineistopohjaista analyysiä. Teoriaosuudessa tarkasteltiin tietoyhteiskunnan kehitystä ja työelämän muutoksia sekä niiden tuottamia tietotyöosaamisen uusia kvalifikaatiota. Vertailun tuloksia analysoitiin sanallisesti, ja analyysin pohjalta tehtiin koulutuksen kehittämisehdotuksia. Työ osoitti, että ammatillisen koulutuksen opintojaksojen ja näyttöjen tavoitteet vastaavat melko hyvin työelämän palveluosaamisen ja tietotyöosaamisen uusiin vaatimuksiin. TIETY – Tietotyötutkinnon tavoitteissa ei korostettu palveluosaamista, koska se on työelämäpohjainen koulutus. Tutkimuksessa kävi ilmi, ettei työelämässä ole vielä täysin tiedostettu tietoturvan ja tietosuojan tärkeyttä, eikä sitä myöskään ole otettu huomioon kaikissa koulutuksissa. Tulosten perusteella voidaan todeta, että molempien alojen tietotyöosaamisen opinnoissa tulee painottaa edelleen vahvaa asiakaspalveluosaamista ja myyntitaitoa. Matkailun ja liiketalouden alalla tiedon käsittely, analysointi ja uuden tiedon tuottaminen ovat yhä tärkeämpiä taitoja. Tietoturva ja tietosuojakoulutuksen osuutta tulisi koulutuksissa lisätä, koska tietomurroista ja tietosuojarikoksista on tullut teknologian kehityksen myötä kasvava ongelma.