Ryhmäohjauksen kehittäminen Helsingin palvelualojen oppilaitoksessa
Kolehmainen, Päivi (2007-06-08)
Kolehmainen, Päivi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-06-08
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183619188-3
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183619188-3
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli selvittää tämän hetkistä ryhmänohjauksen tilaa Helsingin palvelualojen oppilaitoksessa, Helpassa, sekä saada esille mahdollisia ongelmakohtia, jotta niitä voitaisiin kehittää. Samalla selvitettiin ryhmänohjaajien koulutus- ja tukitarpeita. Hanke toteutettiin kyselytutkimuksena, johon pyydettiin vastauksia oppilaitoksen kaikilta ryhmänohjaajilta. Kyselyyn vastasi 49 ryhmänohjaajaa, joka on 59 % kaikista ryhmänohjaajista. Tulokset taulukoitiin ja niitä analysoitiin suhteessa taustatietoihin (tärkeimpinä koulutusala ja ryhmän tausta). Tuloksissa esiteltiin tärkeimmät ja kyselyssä eniten huomiota saaneet asiat. Tärkeimmiksi tehtäviksi ryhmänohjaajat kokivat opiskelijoiden ohjaamisen ja motivoimisen opiskeluun sekä perehdyttämiseen ammattiin ja opiskeluun käytännön tasolla. Haasteellisimmiksi tehtäviksi koettiin opiskelijoiden motivoiminen opiskeluun sekä uuden ryhmän ryhmäyttäminen. Näihin kaivattiin lisää tukea, ohjausta ja resurssointia oppilaitokselta. Koulutusta kaivattiin mm. oppimaan oppimisen taitojen ohjaukseen sekä oppimisvaikeuksien tunnistamiseen. Tukea ryhmänohjaajan tehtävään kaivattiin mm. haasteellisten ryhmien tai opiskelijoiden kohtaamisessa (esim. pariopetus ja työnohjaus) sekä valmiin ryhmänohjausmateriaalin muodossa. Tulosten perusteella voidaan päätellä, että Helpan ryhmänohjaajat ovat sitoutuneita hoitamaan tehtäväänsä ja he pitävät tehtävästään. He tarvitsevat kuitenkin koulutusta ja tukea tehtävänsä hoitamiseen. Myös ryhmänohjaajatehtävän kiertoon sekä ajankäyttöön tulee kiinnittää jatkossa enemmän huomiota.