Maahanmuuttajien oppimisprosessin erityisvaatimuksia aikuisten ammatillisessa koulutuksessa
Ladva, Kyllike (2007-05-31)
Ladva, Kyllike
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-05-31
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183549692-0
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183549692-0
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessa käsiteltiin muuttuvan työelämän tuomien vaatimusten merkitystä ammatilliseen koulutukseen. Erityisesti maahanmuuttajien erityistarpeet ja heidän oppimisprosessin huomioiminen olivat tarkastelun aiheena. Kehittämishankkeessa pohdittiin, mitä vaaditaan ammattiopettajalta, kun hän kohtaa työssään maahanmuuttajaopiskelijan. Kehittämishankkeessa tarkasteltiin lähemmin maahanmuuttajien uuteen kulttuuriin sopeutumiseen liittyviä kysymyksiä: identiteetin rakentumista, akkulturaatioprosessia ja itsetunnon merkitystä itseohjautuvuuteen. Mikä on akkulturaatio ja miten se vaikuttaa opiskelijan asennoitumiseen oppimisprosessiin. Seurattiin maahanmuuttajan oppimisprosessia konstruktiivisen oppimiskäsityksen lähtökohdista käsin. Miten opettaja voisi tukea maahanmuuttajaa opinnoissaan, niin että hänen asenteensa tukisi oppimismenestystä ja sisäinen motivaatio vahvistuisi. Maahanmuuttajien itseohjautuvuutta tulee tukea, niin että hän pystyy itse määrittelemään erityistarpeitaan ja pyytämään apua. Kehittämishankkeeni tavoitteena oli tuoda esille maahanmuuttajien oppimisprosessiin vaikuttavia tekijöitä, kiinnittää erityisesti opettajien huomio maahanmuuttajissa piilevään potentiaaliin ja häivyttää ennakkoluuloja maahanmuuttajia kohtaan.