Simulaattorin käyttö opetuksessa : malleja ja mahdollisuuksia metsäkoneopetukseen
Talonen, Tapio (2007-05-25)
Talonen, Tapio
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-05-25
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183542725-2
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183542725-2
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli perehtyä simulaattoreiden käyttöön opetuksessa, ja simulaattori pedagogiikkaan saatavilla olevien kirjallisten- ja muiden lähteiden pohjalta. Kehittämishankkeessa on hyödynnetty eri simulaattorikouluttajien tietoja ja taitoja. Simulaattorilla opiskeltaessa, on tärkeää, että opittua harjoitellaan heti tämän jälkeen aidossa ympäristössä, jotta oppimisen siirtovaikutusta voidaan tehostaa. Simulaattorilla oppiminen on pitkälti tekemällä oppimista. Tärkeää on varmistaa monipuolinen siirtovaikutus simulaatio ympäristön ja aidon ympäristön välillä. Siirto vaikutusta voidaan tukea monipuolisilla harjoitteilla, eri toimintaympäristöjen vuorottelulla koulutuksen aikana, sekä oppijan ja opettajan välisillä palautekeskusteluilla. Opettajan roolia simulaattorin käyttöön perustuvassa opetuksessa kuvaa parhaiten kognitiivinen oppipoikamalli, jossa opettaja aluksi opastaa opiskelijaa näyttäen itse myös mallia, mutta oppimisen edetessä vähentää ohjausta ja lisää nopeasti oppijan omaa vastuuta työstä ja oppimisesta. Simulointiin perustuvat oppimisympäristöt tekevät mahdolliseksi oppia taitoja, jotka aiemmin voitiin oppia vain käytännön työssä. Kehittämishankkeessa selvitettiin Kurun metsäoppilaitoksen simulaattorin tämänhetkistä käyttöä ja käytön kehittämistä tulevaisuudessa. Käytön kehittämistä nähtiin lähinnä kieltenopiskelussa ja koneellisen puunkorjuun suunnittelussa.