Minustako verkko-ohjaaja? : kutojan sukkulointia verkko-ohjaajaksi
Korhonen, Kati (2007-05-27)
Korhonen, Kati
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-05-27
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183459718-1
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183459718-1
Tiivistelmä
Perinteisillä käsityöaloilla tietokoneen ja verkon käyttö on vähäistä sekä työympäristöissä että opiskeluympäristöissä. Syitä on monia, mutta yksi lienee perinteisten alojen verkko-opetuksen puuttuminen. Kehittämistehtävän tarkoituksena oli kehittää itseäni opettajana ja verkko-ohjaajana ja kokeilla miten voidaan ilman opettajan kokemusta muuttaa perinteisen luento-opetuksen verkkokurssiksi. Työssä pohditaan miten perinteisiä käsija taideteollisuusalan oppiaineita voisi siirtää verkko-opetukseksi. Mietitään myös käsityöalojen opetuksen mahdollisuuksia ja vaatimuksia vanhojen perinteiden ja nykyaikaisten tietoteknisten vaatimuksien välissä. Verkkokurssi on suunniteltu tekstiilialan opintojen teoria-aineisiin liittyvään sidostietouden opetukseen. Kurssi sisältö on rajattu kuvikkaisiin, jotka olivat opetusharjoittelun aihealueena. Sidostietouden opetuksessa käytetään usein kudontaohjelmaa apuna alan oppilaitoksissa, mutta verkko-opetusta ei aiheesta anneta. Verkkokurssin suunnittelussa on otettu huomioon sidosopin opetuksen ja ohjauksen haasteet ja mahdollisuudet. Työssä on suunniteltu verkko-opetuskokonaisuus joka sopisi omaan näkemykseeni opettajuudesta, oppimisesta ja sidostietoudesta. Verkko-opetus sidostietoudessa mahdollistaisi esimerkiksi usean eri oppilaitoksen yhteisen sidostietouden opetuksen. Verkko-opetuksen hyötyjä ovat myös etäopiskelu mahdollisuus ja sen miten koulutus pysyy ajan hermoilla. Ongelmana verkko-opetuksen puitteissa nähdään opiskelijoille asetetut vaatimukset verkkoyhteyksistä ja niiden vaatimuksista. Suurena haasteena pidetään myös opiskelijoiden sitouttamisen täysipainoiseen työskentelyyn ilman tiukkoja aika ja paikka sidonnaisuuksia.