Ammattiosaamisen näytöt : työ- ja sopimusoikeuden opintojaksot liiketalouden perustutkinnon näytöissä
Virenius, Timo (2007-05-08)
Virenius, Timo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-05-08
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183456316-4
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183456316-4
Tiivistelmä
Ammattiosaamisen näytöt tulevat parhaillaan osaksi liiketalouden perustutkinnon opintoja. Merkonomitutkintoon kuuluu yhtenä osana juridiikan opintoja. Työn tavoitteena oli selvittää, mikä on sitä keskeistä ammatillista osaamista, jota opiskelija voi näyttää kahden juridiikan opintojakson osalta. Tavoite oli myös selvittää se, onko juridiikan opintojen näyttäminen ammattiosaamisen näyttöjen kautta ylipäänsä mielekästä. Kolmas tavoite oli tutkia, miten kahden opintojakson osaamisen näyttäminen jakaantuu kahden eri osanäytön kesken. Aluksi perehdyttiin ammattiosaamisen näyttöjen perusasioihin kuten sen taustoihin, tarpeisiin, suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin. Seuraavaksi käsiteltiin liiketalouden perustutkinnon näyttöaineistoa ja erityisesti sen liiketalous- ja hallinto-opintokokonaisuutta. Ennen yhteenvetoa tutkittiin kahden opintojakson sisältöä ja suhdetta ammattiosaamisen näyttöihin. Juridiikan opintojen suorittamisen ammattiosaamisen näytöissä näyttäisi olevan haastavaa sen abstraktiivisuuden vuoksi. Juridista osaamista on vaikea havainnoida näytöissä, koska se sisältää lähinnä työn perustana olevan tiedon hallintaa. Oikeudellisten aiheiden näyttäminen kattavasti johtaa siihen, että näyttöjä joudutaan suorittamaan myös oppilaitosympäristössä. Suurin osa näytettävistä seikoista näytetään oppilaitoksessa suoritettavassa liiketoiminnan laadinnan osanäytössä ja pienehkö osa työpaikoilla suoritettavassa asiakaspalveluprosessin osanäytössä. Ammattiosaamisen näytöt ovat uusi asia myös liiketalouden perustutkinnon koulutuksessa ja tulevaisuudessa kansallisen ammattiosaamisen näyttöaineiston soveltamista mietittäneen uudelleen sen osalta, ettei kaikkia arvioinnin kohteita tarvitsisi näyttää ammattiosaamisen näytöissä. Silloin näytöistä tulisi suppeampia, mutta toisaalta myös luontevammin näytettäviä oppimistilanteita.