Verkkopohjaisen oppimisympäristön suunnittelu ja toteutus
Turunen, Janne (2007-05-09)
Turunen, Janne
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-05-09
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183455312-0
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183455312-0
Tiivistelmä
Tässä kehittämishankeraportissa tarkasteltiin verkkopohjaisen oppimisympäristön kehittämishanketta ja sitä, mitä osatekijöitä sen suunnittelussa sekä toteutuksessa tulee ottaa huomioon. Tarkoituksena oli tutkia verkkopohjaisen oppimisympäristön toteuttamista erityisesti oppimisen sekä ohjauksen ja arvioinnin näkökulmista. Verkkopohjaisen oppimisympäristön toteutukseen liittyvät tekniset kysymykset, kuten oppimisalustat ja ohjelmistot, rajattiin tämän kehittämishankeraportin ulkopuolelle. Tarkastelun ja suunnittelutyön pohjaksi raportissa tutustuttiin verkko-opetuksen ja -oppimisen teoriaan sekä näiden keskeisiin käsitteisiin. Työn teoreettisessa osuudessa esiteltiin erilaisia verkko-opetuksen toteutusmalleja ja pohdittiin verkko-opetuksen oppimateriaalien laadintaa, ohjauksen merkitystä ja arvioinnin toteutusta. Teoriaa peilattiin käytäntöön ja havainnollistettiin esimerkein raportissa käsiteltävän opetuksen kehittämishankkeen ratkaisujen kautta. Työn tuloksena syntyi verkkopohjaisen oppimisympäristön toteutusmalli, jossa on neljä keskeistä osatekijää. Nämä ovat oppimisympäristön sisällöllinen rakenne, oppimateriaalit sekä ohjauksen ja arvioinnin toteutus. Työ osoitti, että verkko-oppimisympäristön suunnittelussa ja toteutuksessa tulee ottaa huomioon oppisisältöjen ja -materiaalien suunnittelun lisäksi myös toiminnallisuuden suunnittelu. Keskeisimpänä havaintona olikin verkkopohjaisen oppimisympäristön sisällöllisen, teknisen ja toiminnallisen ulottuvuuksien erottaminen toisistaan.