Monikulttuurisuus koulunkäyntiavustajan ammattitutkinnossa
Latvala, Päivi (2007-05-11)
Latvala, Päivi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-05-11
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183454378-3
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183454378-3
Tiivistelmä
Kehittämishankeraportissa perehdyttiin koulunkäyntiavustajan monikulttuurisuuteen liittyviin ammattitaitovaatimuksiin, koulunkäyntiavustajan työhön ja siihen, kuinka Seinäjoen koulutuskeskuksen, aikuiskoulutuksen koulunkäyntiavustajan monikulttuurisuuteen ja kulttuurieroihin liittyvä opetus oli kehittämishankeraportin tekohetkellä järjestetty. Kehittämishankkeen tavoitteena oli suunnitella koulunkäyntiavustajan näyttötutkinnon ammattitaitovaatimusten perusteella 1 op:n laajuinen opintokokonaisuus monikulttuurisuudesta ja kulttuurierojen vaikutuksesta viestintään. Tehtävä aloitettiin tutustumalla koulunkäyntiavustajan näyttötutkinnon perusteisiin, erityisesti silmälläpitäen niiden monikulttuurisuus –viitteitä. Seuraavaksi tutustuttiin koulunkäyntiavustajien koulutukseen seuraamalla koulunkäyntiavustajien opetusta sekä keskustelemalla vastuukouluttajan ja tuntiopettajan kanssa. Oppisopimuksella koulunkäyntiavustajaksi opiskelevia haastateltiin, koska haluttiin selvittää jo koulunkäyntiavustajan työtä tekevien kokemuksia monikulttuurisuudesta. Koulunkäyntiavustajien vastuukouluttajalta saatiin tietoa siitä kuinka koulunkäyntiavustajien monikulttuurisuuteen ja kulttuurieroihin liittyvä opetus on tällä hetkellä järjestetty. Monikulttuurisuuden opetus on kehittämisen kohteena, koska yhtenäistä opetusohjelmaa ei vielä ole. Monikulttuurisuuden opetuskokonaisuuden suunnitteluvaiheessa perehdyttiin alan kirjallisuuteen ja ammattitaitovaatimusten perusteella olennaisiin osa-alueisiin. Suunniteltiin kolmen päivän opetuskokonaisuus, jossa jokaisella päivällä on oma teemansa. Koulutuspäivät suunniteltiin siten, että niitä on helppo pitää myös toisistaan irrallisina. Kouluttajan työn helpottamiseksi teorian lisäksi suunniteltiin valmiita harjoituksia, joita voi toteuttaa pari- ja ryhmätöinä. Harjoitusten tavoitteena oli, että opiskelija joutuu pohtimaan omia käsityksiään erilaisuudesta. Jatkossa Sedun koulunkäyntiavustajien opettajat voivat hyödyntää tätä valmiiksi suunniteltua opetuskokonaisuutta.