Yhteiskunta luokkahuoneessa : simulaatio yhteistoiminnallisena oppimistyökaluna
Savuaho, Tiina; Turkia, Riku (2007-05-12)
Savuaho, Tiina
Turkia, Riku
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-05-12
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183454130-0
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183454130-0
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli suunnitella yhteiskunnan toimintoja ja päätöksentekoa simuloiva oppimispeli ammatillisen toisen asteen käyttöön. Työn osana selvitettiin yhteistoiminnallista oppimista ja pelien käyttämistä oppimismenetelmänä. Idea oppimispeliin syntyi pohdinnasta, miten opettaa yhteiskuntaan liittyviä asioita siten, että ne eivät tuntuisi opiskelijoista vierailta ja etäisiltä. Pelissä opiskelijat toimivat pienryhmissä ja yrittävät saada muodostamansa yhteiskunnan toimimaan hankkimalla tietoa eri lähteistä ja tekemällä päätöksiä. Peli etenee kierroksittain ja kutakin kierrosta varten ryhmät saavat erilaisia kortteja, joissa on esimerkiksi yhteiskunnan väestöön, luonnonvaroihin ja talouteen liittyviä tilanteita. Myös yhteiskunnan toimintojen rahoittaminen on otettava huomioon. Pelin käyttäminen opetusmenetelmänä onnistuu parhaiten, jos aikaa on käytettävissä runsaasti. Jo yhden pelikerran kestoksi tarvittaisiin vähintään kaksoistunti. Parhaimmillaan pelin kautta oppiminen tarjoaa oppijoille hauskan ja erilaisen oppimistapahtuman. Myös opettaja oppii uutta sekä oppituntien että kokonaisen kurssien suunnittelusta.