Näyttöjen merkitys ammatillisessa perusopetuksessa
Kontio, Hanna (2007-05-15)
Kontio, Hanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-05-15
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183453153-0
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183453153-0
Tiivistelmä
Tein tämän työn Jyväskylän ammattikorkeakouluun kehittämishankkeena. Käyn kehittämishankkeessani yleisesti läpi Opetushallituksen antamia määräyksiä ja suosituksia sekä hotelli- ja ravintola-alan että Vantaan ammattiopiston opetussuunnitelmia. Olen kirjoittanut myös erityisoppijoiden näytöistä, koska integroinnin lisääntyessä erityisoppijoita on yhä enemmän yleisopetuksessa. Kehittämishankkeessa teoria osuudessa käsitellään keskeiset käsitteen kuten ammatillisen koulutuksen arvolähtökohdat, työssäoppiminen, sekä tarkastellaan mitä näytöt ovat, mitä hyötyä niistä on sekä näyttöjen toteutus ja arviointi. Tässä kehittämishankkeessa on näyttöjä ja työssäoppimista käsitelty kolmikantaisesti. Teoriaosuuden jälkeen käydään läpi kysely sekä sen tulokset sekä pohditaan ratkaisuja ongelmakohtiin. Johtopäätökseksi voidaan todeta, että Ilman hyvää ja innostavaa opetusta, hyvää oppimisen vireystilaa, innostavaa työssäoppimisen ilmapiiriä ei saada aikaan hyviä tuloksia myöskään näytöissä. Näytöt ovat osa tulevaisuutta ja ne tukevat opiskelijan oppimista ja sopeutumista tulevaisuudessa oman ammattialan töihin sekä sopeutumista työelämään.