Työpaja oppimispaikkana : ammatillisen osaamisen kehittämisessä
Virtanen, Jaana (2007-05-15)
Virtanen, Jaana
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-05-15
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183452927-6
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183452927-6
Tiivistelmä
Työelämä ja koulutus ovat kokeneet muutoksia vuosikymmenten saatossa. Molempien muutoksessa on ollut vahvisti osallisena yhteiskunta. Uusia oppimismuotoja etsittäessä tulisi muistaa myös vanhat hyvät ajat. Paluu menneisyyteen ei välttämättä ole pahaksi. Se ei ole taantumista. Tutkimuksen aiheena on ollut työn muutos ja työn muuttuminen, mutta myös työn mukana tuoma oppiminen. Tarkoituksena on selvittää miten työ on osaltaan muuttunut tähän päivään mennessä ja miksi pajatyöskentely on edelleen kannattavaa. Tärkeintä on olla paras huomenna. Hakea sitä osaamista ja sitä osaamisen alaa, jota mahdollisesti ryhmässä on ja voidaan tukea sekä josta voi ammentaa omaa voimaansa. Ryhmäoppimisella on nuorille suuri merkitys, he voivat hakea sen avulla vertaistukea ja samaistua rooliinsa, mutta samalla sen avulla luodaan itsenäisyyttä, luovuutta, rohkeutta, vahvistetaan minäkuvaa, ehkäistään syrjäytymistä jne. Pajatyöskentelyn kautta haetaan opiskelijan vahvuuksia ja tiedoille ja taidoille sopivia työkohteita. Työkohteet tulevat koulun ulkopuolelta tai sisältä. Pajatyöskentelyn avulla kehitetään omaa oppimistaitoa ja tuetaan niitä taitoja, joissa vielä tarvitaan vahvistusta. Paja on mahdollisuus opiskella yhdistäen työelämä ja koulutus. Perusidea on tehdä todellista työtä, omien kykyjen mukaan.