Verkko-opiskeluympäristön käyttöönoton ohjaus ja konstruktivistinen oppimiskäsitys verkko-opetuksessa
Etelä, Ritva (2007-05-16)
Etelä, Ritva
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-05-16
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183452830-3
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183452830-3
Tiivistelmä
Pohjoisen Keski-Suomen oppimiskeskuksessa kaupan ja hallinnon alalla päätettiin aloittaa verkko-opetus syksyllä 2005. Kesällä 2005 oppimisympäristöksi valittiin Jyväskylän yliopiston koulutuksen tutkimuslaitoksen Pedanet-hankkeen Oppimappi-verkko-opiskeluympäristö. Oppimisympäristön käyttööotto tapahtui nopealla aikataululla. Heti elokuussa opettajille järjestettiin Oppimappi-verkko-opiskeluympäristön käyttöönoton yleinen koulutus. Tämän jälkeen opettajille oli tarjolla verkko-opetuksen tukihenkilön henkilökohtaista ohjausta ja tukea verkkokurssien suunnitteluun ja luomiseen. Opettajat, joilla tieto- ja viestintätekniset taidot olivat paremmat, tarvitsivat vähemmän tukea ja ohjausta. He myös selvisivät vähemmällä lisätyöllä. Ne, jotka käyttivät vähemmän tietotekniikkaa hyödykseen opetuksessaan, käyttivät enemmän hyväksi tukihenkilön. Saadakseen verkkokurssinsa luoduksi aikataulun mukaisesti, he myös joutuivät panostamaan ajallisesti enemmän verkkokurssin tekemiseen. Ensimmäiset verkkokurssit, joiden rakentamiseen verkkoon oli vähiten aikaa, saatiin valmiiksi ajoissa ja niiden toteutus aloitettiin syksyllä toisessa jaksossa eli noin syyskuun puolessa välissä. Samoin ajoissa valmistuivat loputkin verkkokurssit. Yleisesti oltiin sitä mieltä, että vaikka verkko-opetuksen käyttöönotto tapahtui liian nopealla aikataululla, saatiin tarvitava ohjaus ja tuki verkko-opiskeluympäristön käyttöön. onstruktivistinen oppimiskäsitys ja sen käyttö näkyy opettajien verkko-opetuksessa. Kuitenkin konstruktivistisuuden lisääminen nykyisessä verkko-opetuksessa on edelleen kehitettävä asia POKEssa.