Jyväskylän yliopiston avoimen yliopiston opinnoissa tavoiteltavat yleiset kompetenssit
Harvisalo, Sisko (2007-05-25)
Harvisalo, Sisko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-05-25
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183449190-8
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183449190-8
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli selvittää Jyväskylän yliopiston avoimen yliopiston opinnoissa tavoiteltavat yleiset kompetenssit. Lisäksi tavoitteena oli muodostaa näiden yleisten kompetenssien osaamisalueiden kuvaukset perusopintovaiheessa, aineopintovaiheessa sekä alempaan korkeakoulututkintoon johtavissa opinnoissa. Hankkeeni tärkeitä tiedonlähteitä olivat Jyväskylän yliopiston avoimen yliopiston oppiainekohtaiset strategiat, oppiainekohtaiset opiskeluoppaat sekä kirjallisuus. Hanke toteutettiin Jyväskylän yliopiston avoimen yliopiston opetuksen kehittämisryhmän tuella. Hankkeessa hahmottui neljä Jyväskylän yliopiston avoimen yliopiston opinnoissa tavoiteltavaa yleistä kompetenssia, jotka ovat 1. Yleinen sisällöllinen aineenhallinta ja oman alan tietojen soveltaminen, 2. Elinikäisen oppimisen taito ja itseohjautuvuus, 3. Viestintä- ja vuorovaikutustaidot sekä 4. Yliopistollisuus. Nämä yleiset kompetenssit ilmentävät osaamista, akateemisia yleisvalmiuksia ja työelämätaitoja, sekä myös opiskelualan sisällöllisen osaamisen ja tietojen yleistasoa sekä oman alan tietojen soveltamista. Kompetenssikohtaisen osaamisen kehittyminen kuvattiin kehityslinjana lähtien perusopinnoista edeten aineopintoihin ja edelleen alempaan korkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin. Kehittämishankkeen tulokset ovat pohjatyötä kompetenssien jatkotyöstämiselle, joka on tarpeen tehdä yhteistyössä Jyväskylän yliopiston ainelaitosten ja tiedekuntien kanssa. Tämän hankkeen yleiset kompetenssit on mahdollista saada konkretisoitumaan viemällä ne opetussuunnitelmatyöhön ja muotoilemalla opintojaksokohtaisiksi tai opintokokonaisuuden tavoitteiksi.