Vaihtoehtoiset energiantuotantomuodot -kurssin opetuksen suunnittelu osana ylempää ammattikorkeakoulututkintoa
Jäppinen, Eero (2007-05-25)
Jäppinen, Eero
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-05-25
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183449076-2
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1183449076-2
Tiivistelmä
Tässä kehityshankkeessa tarkasteltiin ”Uudet energiantuotantomuodot” –kurssin opetusmenetelmiä ja niiden suunnittelun perusteita. Kurssi on osa vuoden 2007 syksyllä alkavaa Mikkelin- ja Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulujen yhteistyönä toteutettavaa ”Kestävä Energiatalous” ylempää ammattikorkeakoulututkintoa. Tavoitteena oli tunnistaa aikuisopiskelijoiden opettamisen erityispiirteitä ja tuottaa selkeä suunnitelma siitä, mitä opetuksellisia menetelmiä tällä kurssilla tullaan käyttämään kurssin eri vaiheissa, ja miksi. Kehityshankkeen johtopäätöksiä voi käyttää soveltuvin osin myös muiden vastaavantyyppisien kurssien toteutuksessa. Ylempää amk-tutkintoa suorittavan aikuisopiskelijan opetuksessa tulee erityisesti huomioida seuraavat seikat: työkokemus käsiteltävän aiheen alalta, ajankäytön tehokkuus, itseohjautuvuus ja opiskelujen suorittaminen työn ohessa. Etäopiskelumahdollisuus ja opintojen yhdistäminen muuhun arkielämään ovat ratkaisevassa asemassa. Erilaiset ekskursiot, asiantuntijaluennot ja muut työelämälähtöiset opetusmenetelmät ovat suositeltavia. Aikuisopiskelijalla on useimmiten jo hyvä käsitys omasta oppimisestaan, motiiveistaan ja siitä mikä on työn kannalta kurssin oleellista sisältöä. Opiskelu voi olla itseohjautuvaa ja opettajan rooli on ohjaava ja keskusteleva. Vuorovaikutus opettajan ja opiskelijan välillä tulee pitää joustavana, mutta pelisäännöistä tulee pitää kiinni (aikataulut jne.). Opiskelijoiden tasapuolinen kohtelu on tärkeää myös aikuisopiskelijoiden kanssa toimittaessa. Työelämän tarpeista lähtevän kurssin toteutuksessa kannattaa työelämälähtöisiä kokemuksia hyödyntää osana opetusta. Kokemuksellisen oppimiskäsityksen lisäksi myös konstruktivistinen oppimiskäsitys sopii hyvin sovellettavaksi aikuisopiskelijoiden opetuksessa. Kurssin arviointi on mielekkäin toteuttaa jatkuvana prosessina lopputentin sijaan.