Taidetta, tuotteita ja yrittäjyyttä eläimille ja eläinten ystäville
Perkiö, Taina (2006)
Perkiö, Taina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-114
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-114
Tiivistelmä
Kehittämistehtävä liittyy POKE luvan olemassa olevaan maaseutuyrittäjäkoulutukseen. Sen odotetaan vaikuttavan alueen pienyrittäjyyttä tukevaan kehitykseen pitkällä tähtäimellä. Kehittämistehtävällä on kolme välitöntä tarkoitusta. 1. Tehdä yhden opintoviikon laajuinen opetuksen suuntautumiskokeilu, Savesta eläimille, eläimiä savesta -kurssi, jonkatavoitteena on auttaa eläinalan opetuksen profiloitumista suunnittelevaa opettajaa kartoittamaan tekijöitä, joita täytyy selvittää oppilaitoksen kouluttaessa eläinalan yrittäjiä alueellamme toimien yhteistyössä syntyvän verkoston kanssa. 2. Kokeilla jyrsijöiden ja kanien hoidon uudistamista opettamalla osan kokonaisuudesta puutyöverstaalla eläintenhoitoon perehtyneen opettajan johdolla. Tavoitteena on selvittää niitä ongelmia, joita syntyy kahden alan yhdistyessä. Puutyön jarakentamisen opettajat eivät useinkaan tunne eläinten tarpeita ja psykologiaa ottaakseen ne huomioon opetuksessaan. Samoin eläinten hoitoa opettava opettaja eiuseinkaan tunne rakentamista ja puuntyöstöä riittävästi. 3. Pohtijaryhmän perustamisen tavoitteena on miettiä pieneläinalan opetusta Pohjoisessa Keski-Suomessa. Savesta eläimille, eläimiä savesta kurssi toteutettiin ja saatiin kuva kuluneesta ajasta, organisoinnista, verkostosta, ongelmista, onnistumisesta ja mahdollisuudesta luoda yrittäjyyttä. Kanien ja jyrsijöiden hoidon opetuskokeilu puuverstaalla selvitti, kuinka hyödyllistä on opetuksen verkoston monialaisuuden liittäminen yhteen suunnittelussa toisen alaan tutustuen. Pohtijaryhmä perustettiin ja ensimmäisessä kokouksessa kartoitettiin pieneläinalan opettamisen toimintaympäristön kehittämistä oppilaitoksessa Pohjoisessa Keski-Suomessa. Hanke onnistui hyvin ja toimii mallina suunnittelulle tulevaisuudessa. Development project is connected to local education of country entrepreneur. In time development project will increase the positive attitude foward entrepreneur in Middle-Finland. There is three direct meaning: 1. orientation experiment of education, where students can make clay-arts for animal, or animal from clay. Themeaning is try to find the local profile for animal keeper's education. 2. Renew the pet-education by taking the students to wooden workshop building things topet animal. The meaning is try to find the problems of teaching something that you don't know exactly. like wooden-work teacher doesn't know about nursing the pet animals. 3. A group of people from animal business will convene and think the local future of animalkeeper education. The "Clay-arts for animal and animal from clay" - curse was kept and we got the results what time it takes to make a timetable and teach and so on, how to organisate, networks, problems, success and possibility to create entrepreneur. The next project show how important it is to make network between different teachers and the other objects like working life. The last part of the project was success too. A group made a long list for us teachers to pay attention when we start to plan new teaching.