Sadutus vuorovaikutuksen rakentajana
Remes, Päivi (2006)
Remes, Päivi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-108
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-108
Tiivistelmä
Tämä kirjoitus käsittelee sadutuksen mahdollisuuksia vuorovaikutuksen rakentajana. Vuorovaikutus on tärkeää oppimiselle, sillä oma ajatus ja oppiminen syntyvät vuorovaikutuksessa, "kamppailussa" toisten ajatusten kanssa. Tämä kamppailu mahdollistaa kriittisen reflektion eli pakottaa meidät arvioimaan oletuksiamme kyseessä olevasta asiasta. Sadutin kaksi opetusryhmääni. Sadutustapahtumassa sadutettava kertoo sadun, jonka saduttaja kirjoittaa muistiin sana sanalta. Sadun avulla yritetään ymmärtää toisen ajatusmaailmaa sekä tapaa kertoa ja toimia. Sadutustapahtuma herätti tunteita, paljasti ryhmäläisten vuorovaikutusrooleja sekä toimi yhteisen kielen luojana ohjaajan ja opiskelijoiden välillä. Lisäksi sadutustapahtumassa vuorovaikutus luotiin eri kertojien sekä kertojan ja sadun välille. This writing is about the possibilities of storycrafting method to build interaction and dialogue. The interaction and dialogue are significant to learning, as the thought is said to be born in dialogue, in the "struggle" of ideas of persons. That struggle enablethe reflection and forces us to estimate our pre judges. I asked two groups of students to tell a story. In a storycrafting a person or a group is telling a story, which one person is writing down in word by word. When the story is ready it is read aloud. With the help of this story one is trying to understand the thoughts andactions of the narrator. The storycrafting raise up with feelings and show up the roles of interaction. In the storycrafting the dialogue is between the narrator and the writer, one narratorand the group as well as the narrator and the story.