Heavyrock-yhtyeen imagon rakentuminen ja siitä saatavien mielikuvien tulkinta
Niemi,Pipsa (2006)
Niemi,Pipsa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-100
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-100
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten heavyrock-yhtyeen imago muodostuu ja minkälaisia mielikuvia imagosta saadaan. Tutkimuksessa selvitettiin myös sitä, kohtaavatko yhtyeen omat mielikuvat haastateltavien käsitykset ja onko mielikuvien syntymisessä eroja alakulttuuriin kuuluvien ja kuulumattomien välillä. Tavoitteena oli etsiä lähinnä pukeutumisen merkityksiä heavyrockkulttuurissa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena yhden esimerkkiyhtyeen, Charonin, avulla. Tiedonhankintavälineenä käytettiin yhtyeen promootiokuvaa ja sen merkityksiä etsittiin semioottisten käsitteiden avulla yhtyeen pukeutumiseen keskittyen. Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa tutkittavalle yhtyeelle lähetettiin sähköpostitse kysely. Toisessa vaiheessa toteutettiin puolistrukturoitu teemahaastattelu neljälle henkilölle. Tutkimuksessa selvisi, että heavyrock-yhtyeen imago perustuu vahvasti musiikkiin, jolloin visuaalisen imagon rakentamista ei pidetä yhtyeen toiminnan kannalta kovin tärkeänä tekijänä. Mielikuvat yhtyeen imagosta olivat hyvin moninaisia haastateltavan taustasta riippuen, mutta kaikki haastateltavat tavoittivat kuvan perusteella yhtyeen musiikillisen viitekehyksen. Yhtyeen ja haastateltavien mielikuvat kohtasivat alakulttuuriin kuuluvien haastateltavien keskuudessa. Tästä voitiin päätellä, että kulttuurinen tausta on tärkeässä asemassa merkityksiä muodostettaessa. Tutkimuksessa selvisi myös, että tietyillä vaatetuksen elementeillä on olemassa symbolinen arvo. The purpose of this research was to find out how the image of a heavyrock band is formed and what kind of mental images it creates. This research aimed to show whether the images that the band attributed to themselves and those of the interviewees coincided, and whether there was a difference between the images formed by those interviewees belonging to the heavyrock subculture and those who did not. The main objective was to find and analyse the meanings attributed to and created by clothing in the heavyrock subculture. The research was carried out by using a qualitative research method to examine one band, Charon, as a case example. The empirical material was collected in the form of one of the band's promotional pictures and the meanings connected to it were searched for by using semiotic concepts that focused on the clothing. In the first phase of the research, a questionnaire was sent to the band via e-mail. In the second phase, a semi-structured thematic interview was conducted with four members of the general public The results of the study showed that the image of a heavyrock band is based strongly on music, with the visual image not being so important to the band's output The mental images of the band's image varied depending on the interviewee's background; however, every interviewee identified the band's musical style on the basis of the promotional picture. The band's own mental images and those of the interviewees coincided among those interviewees who belonged to the subculture. Due to this, it can be concluded that cultural background isvery important in the process of forming meanings. The research showed that certain elements of clothing have a symbolic value.