Euroopan keskuspankin ulkoinen viestintä
(31.01.2001)
Numero
HelmikuuJulkaisija
Euroopan keskuspankki
2001
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:bof-201408074671Tiivistelmä
Suurelle yleisölle ja rahoitusmarkkinoille suunnatulla viestinnällä on ollut aivan alusta lähtien erittäin tärkeä tehtävä EKP:n rahapolitiikassa.EKP:n edeltäjän, Euroopan rahapoliittisen instituutin, aikana kehitettiin strategiat, joilla uusi keskuspankki kykenisi vastaamaan monikielisessä ja -kulttuurisessa ympäristössä esiin tuleviin haasteisiin.Niinpä EKP viestii suurelle yleisölle aktiivisemmin kuin oikeastaan mikään muu maailman keskuspankki.EKP:n ulkoinen viestintä on kattavampaa kuin siitä lainsäädännössä edellytetään.Tehokas viestintä ja avoimuus ovat kaksi keinoa ansaita sekä rahoitusmarkkinoiden että suuren yleisön luottamus.Niiden avulla tiedotusvälineiden ja demokraattisten toimielinten edustajat voivat arvioida, kuinka hyvin EKP hoitaa tehtäväänsä eli ylläpitää euroalueen hintavakautta.Eurojärjestelmään kuuluvilla kansallisilla keskuspankeilla on keskeinen asema eurojärjestelmän ulkoisessa viestinnässä etenkin siitä syystä, että niillä on läheiset yhteydet alueellisiin ja kansallisiin kohderyhmiin.